Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-BenzVis mer

Ny kabriolet for vinter som sommer

Mercedes presenterer fjerde karosseriversjon av nye E-klasse: En kabriolet for alle årstider.

Mercedes understreker i sin presentasjon av den nye modellen at de var først ute med vindstopper i sin SL-modell allerede i 1989. I 2004 introduserte de så det såkalte luftskjerfet ("airscarf"), som blåser varm luft i nakkeområdet.

Varmluft-lue!

Med årets fjerde og siste E-klassenyhet, kabrioleten med klassisk stofftak, presenteres Aircap (luft-lue), som i tillegg til nakkeområdet beskytter det øvrige hodet ved at turbulensen reduseres betydelig; likeledes - ifølge Mercedes - luftstrømmene bakfra. Luftskjerf, luftlue... Hvor skal det ende?

For sarte vintercab-entusiaster?

Det skal presiseres at for de som foretrekker en mer ekte kabrioletopplevelse er begge de smarte oppfinnelsene ekstrautstyr og altså på ingen måte en obligatorisk del av Mercedes-cab-opplevelsen. For de mer fintfølende - og kanskje for en god del andre - er det imidlertid en måte å forlenge kabrioletsesongen på. Og der har nok Mercedes et godt poeng her i landet.

Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz
Foto: Mercedes-Benz


Tykt stofftak

I tillegg kommer kabrioleten med et elektrisk drevet stofftak som skal være både akustisk og klimatisk svært godt isolert. Det borger en tykkelse på mer enn to centimeter for. I det øvrige kommer den åpne E-klassemodellen med det meste av det avanserte sikkerhets- og assistanseutstyret som er blitt utviklet de siste årene, deriblant tretthetsvarsleren, basert på sensorer i rattet, som er standard. For første gang introduserer Mercedes også hodekollisjonsputer i en kabriolet, noe Volvo var først ute med i dagens generasjon C70.

Diesel og bensin

Bilen kommer med følgende dieselmotorer: E 220 CDI med 170 hk, E 250 CDI med 204 hk og E 350 CDI med V6 og 231 hk. På bensinsiden tilbys E 200 CGI (184 hk), E 350 CGI (292 hk) og E 500 (388 hk). For mer om motorene henviser vi til våre tidligere artikler om nye E-klasse.

Nye E-klasse kabriolet kommer på markedet i mars. Prisene er foreløpig ikke klare; vi kommer tilbake med mer informasjon når den blir tilgjengelig.