Ny Jeep - tøffere, sikrere og sprekere

Det er Wrangler som er jeepen, og selv om den har levd i skyggen av SUVene en stund er det en viktig bil for merkevaren Jeep.

Vis mer

Ny Jeep - tøffere, sikrere og sprekere

  1. Store bilder!
Vis mer


Den helt nye Jeep Wrangler ser ved første øyekast rimelig lik ut som forgjengeren, på samme måte som forgjengeren var til forveksling lik sin forgjenger. Og det er slik det skal være med Wrangler, en bil som skal minne om røttene og gi den følelsen av frihet man tror tidligere tider innebar.

Nødvendige forbedringer

Det er fortsatt stive aksler både foran og bak, og det er tradisjonelt tungt og solid innsjaltbar firehjulsdrift med fordelingskasse som gjelder. Kjøreegenskaper på vei lider under dette, og for å gjøre asfalttilværelsen enklere har forakselen fått et stabilisatorstag som kan kobles ut ved terrengkjøring.

Stabilisatorstaget sørger for at bilen er mer i vater når svinger forseres, og vil gi bedre kjøreegenskaper. I tillegg har Wrangler nå også fått elektronisk antisladdsystem (ESP), noe som øker sikkerheten svært mye – spesielt på høye terrengbiler.

Ut med rekkesekseren

Dagens modell kommer blant annet med en 4-liters rekkesekser, den nye blir utstyrt med en mindre men sprekere 3,8-liters V6-motor. Denne yter 205 hestekrefter ved 5.200 o/min, og leverer 325 Nm ved 4.000 o/min. Denne motoren dukker opp med en sekstrinns manuell girkasse som standard, og kan leveres med firetrinns automatgirkasse.

Mer spennende for Norge er at en 2,8-liters dieselmotor blir tilgjengelig, og sannsynligvis er det den samme som i dagens Cherokee. Den yter 160 hestekrefter og har oppgitt 400 Nm, og kanskje best av alt - den kommer i kombinasjon med en automatgirkasse.

Ferdig rigget

Wrangler kommer i tre versjoner; X, Sahara og Rubicon. Sistnevnte er den barskeste, med ferdig monterte differensialsperrer fra fabrikk. Med sperrene inne vil alle fire hjulene dreie like fort, og selv om styringen blir litt vrien og tung er fremkommeligheten i særklasse. Rubicon får også de største standarddekkene med 255/75-17, men Sahara-versjonen kan leveres med 18-tommers felger.

Wrangler Rubicon er spesielt laget som en "rockcrawler", det vil si tilpasset kjøring i terreng preget av store steiner og svaberg. Under slike forhold er det spesielt viktig å kunne kjøre svært sakte, og derfor leveres Rubicon med en utveksling som gjør at gangfart virker som sprint. Den er i tillegg utstyrt med skinner under bilen som holder steinene unna vitale komponenter.

Aldri fast

Vis mer
Vis mer


Det er flere takløsninger til nye Wrangler, og alle har det til felles at de kan fjernes slik at bilen blir åpen. Den beholder riktignok profilen på grunn av de kraftige veltebøyler, men det blir definitivt mer luftig enn med bare nedsveivede vinduer. En nyhet med nye Wrangler er en hardtop med tak i tre deler. En plate over hvert av forsetene, og en plate bak utgjør taket. Platene kan fjernes individuelt.

Wrangler ble vist på Detroit-utstillingen i januar, og skal være klar for Europa etter sommeren. I følge ryktene jobber Jeep med en versjon av Wrangler med fem dører, og den er muligens klar for avduking denne våren.

Store bilder av Jeep Wrangler.