Ny italiensk skjønnhet

Skjønnhetskonkurransen på Villa d'Este ble i år lagt enda mer merke til enn vanlig.

En av årsakene var den oppsiktsvekkende BMW-prototypen M1 Hommage, som vi tidligere har omtalt. To andre var det Carrozzeria Touring fra Milano som sto for.

Fart og eleganse

Italiensk bilindustri står fortsatt for noen av de både råeste og peneste bilene som kan fås kjøpt for penger. Produsentene inspirerer til kreativitet takket være stolte tradisjoner innen design, og blant aktørene som utviser slik kreativitet finner vi karosserimakeren Carrozzeria Touring i Milano.

Ærverdig

Vis mer

Ny italiensk skjønnhet

  1. Store bilder!


Dette er en gammel og ærverdig bedrift som nylig ble vekket til live igjen av noen ildsjeler og som nå eies av det nederlandske selskapet Zeta Europe BV. Den står bak to nye Maserati-versjoner som det kunne vært artig å se innlemmet i det offisielle programmet etterhvert.

Snerten og lett

Den ene er en toseters snerten sportsbil i beste berlinetta-tradisjon og med moderne-klassisk linjeføring som minner om Pininfarinas kreasjoner på 50-tallet. Som seg hør og bør fra en Touring-kreasjon er den også en lettvekter - Superleggera. Linjeføringen er ført i pennen av den lovende belgiske designeren Louis de Fabribeckers. Bilens fulle navn er Touring A8GCS Berlinetta Superleggera, og den skal visstnok ikke veie særlig mer enn 1,2 tonn.

Kraftplugg

Med Maseratis V8-motor på 400 hestekrefter burde dette kunne gi en toppfart på rundt 300 km/t og en akselerasjon fra 0 til 100 i underkant av 5 sekunder. Bilen kan ifølge produsenten frakte to personer og 315 liter bagasje. Den er utstyrt med 19-toms ekefelger fra Borrani, en hjulprodusent som for øvrig også er oppkjøpt av Zeta Europe.

Bellagio

Vis mer


Det andre Touring-produktet som ble vist ved Villa d'Este kan ikke kalles snertent og er heller ingen lettvekter. Men en ganske elegant tolkning av "shooting-brake" (eller shooting-break)-konseptet, synes nå vi det er. Kreasjonen er en semi-stasjonsvogn-utgave av Maserati Quattroporte - og en mer klumpete fremtoning enn Berlinettaen gitt grunnlaget den bygger på. Luksuslasteren har fått navnet Bellagio Fastback Touring. Motoren er den samme som i den kompakte kupéen og har her 1.900 kilo å hanskes med, men skal allikevel greie å få den store (5,05 meter lange) luksusbilen opp i 295 km/t - og fra stillestående til 100 km/t på 5,2 sekunder.

Ses i Genève?

Så gjenstår det å se hva som blir oppfølgingen til dette bravurnummeret fra Nord-Italia - på ryktebørsen får man høre at disse bilene skal lages på bestilling, at særlig Berlinettaen interesserer Maserati som et brukbart produkt i kategorien under Gran Turismo og ovenfor Alfa Romeos kupé, Brera. Det påstås også at en produksjonsklar versjon kan finne veien til Genève i mars.

Den som lever osv, osv...

  • Se de store bildene her!
  • Her finner du mer Maserati-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder