Ny Hyundai Accent rundt hjørnet

Hyundai har i løpet av de siste to årene lansert mange nye og interessante modeller. Nå følger nye Accent - som dessverre passer svært dårlig i det norske markedet.

Sedan-utgaven Vis mer
Vis mer


Som vi har skrevet i en rekke artikler de siste årene, er Hyundai på offensiven, både i Europa og USA. Nye modeller har formelig strømmet ut fra den koreanske bilprodusenten, deriblant folke-SUVen Tucson og storebror Santa Fe. Sistnevnte lanseres i Norge i disse dager. Flere av de nye modellene er imidlertid forbeholdt det amerikanske markedet. Dette gjelder blant andre flerbruksbilen Entourage og kjempesedanen Azera. Heller ikke nye Elantra, som introduseres i USA kommende høst, vil bli solgt i Europa.

Svakt Accent-salg

Dagens Accent, andre generasjon, er ingen vakker bil og har solgt dårlig her i landet, lave priser til tross. Men med tanke på hvor rask og positiv utviklingen har vært hos Hyundai, hadde vi høye forventninger til tredje generasjon. Kunne endelig koreanerne utfordre storselgere som Golf og Corolla?

Kun tre dører

Kombi-utgaven Vis mer


Det er lenge siden vi så de første bildene av tredje generasjon Accent. Disse viste en liten sedan med kurs for USA. Vi regnet imidlertid ikke med at denne ville komme til Europa, men at Hyundai ville utvikle en egen femdørs kombikupé for vårt kontinent.

Nå viser det seg at Hyundai har laget en kombikupé - men at denne kun har tre dører. Tredørs kompaktklassebiler er etter vårt syn upraktiske biler og dermed lite interessante kjøp. Og dette synes støttes åpenbart av norske bilkjøpere - i fjor ble det kun solgt 1.290 biler av denne konfigurasjonen, noe som kun utgjør 1,2 prosent av det norske personbilsalget.

Også sedanen til Norge

Vis mer


Til vår overraskelse viser det seg at Hyundai også har tenkt å markedsføre sedan-utgaven her i landet. Sedaner selger riktignok noe bedre enn tredørs kombikupeer og utgjorde i fjor 9,4 prosent av nybilsalget. Norske sedan-kjøpere foretrekker imidlertid større biler. Kompaktklasse-biler med bagasjelokk er derfor tungsolgte kjøretøyer.

Gammeldags utseende

Heller ikke utseendemessig er nye Accent spesielt interessant. Tredørs-utgaven er riktignok langt mer tidsriktig enn sedanen, men med utgangspunkt i hvor gammeldags sistnevnte fremstår, er ikke dette noen stor bragd. Med tanke på det store fremskrittene i koreansk bildesign de siste årene, er de to nye Accentene etter vårt syn skuffende.

Tre motoralternativer

Den utgående Hyundai Accent Vis mer


Mens utgående Accent leveres med 1,3- eller 1,5-liters bensinmotor, vil nykommeren være tilgjengelig med en 1,4-liter og en 1,6-liter. Motorene yter henholdsvis 97 og 112 hestekrefter og den største av dem er utrustet med variable ventiltider. Bensinmotorene kan om ønskelig leveres i kombinasjon med en firetrinns automatgirkasse.

I tillegg kommer en ny 1,5-liters dieselmotor som yter hele 110 hestekrefter og 235 newtonmeter.

Mai og juli

Den norske Hyundai-importøren har foreløpig ikke regnet ut prisene. Men med utgangspunkt i hvor lite attraktive de nye Accent-utgavene fremstår, bør prisene være svært lave for at bilene skal være salgbare. Utgående Accent starter på 185.000 kroner.

Sedan-utgaven ankommer Norge i mai, mens kombikupeen kommer i juli.

  • Store bilder av sedan-versjonen finner du her.
  • Store bilder av kombi-versjonen finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder