Honda CR-Z blir vesentlig sportsligere enn storebror Insight  Foto: Honda
Honda CR-Z blir vesentlig sportsligere enn storebror Insight Foto: HondaVis mer

Ny hybridkupé klar for Norge

Hondas nye hybridkupé CR-Z representerer noe nytt og mer ungdommelig i hybridsegmentet. Prisen er 277.000 kroner.

CR-Z har ligget i kortene lenge hos Honda og nå er den altså straks klar for det norske markedet. Designen avslører at Honda har hatt klart sportsligere ambisjoner med denne bilen enn med hybrid-storebror Insight. Det reflekteres også i de teknologiske løsningene.

Fleksibel

Mens Insight har en 1,3 liters bensinmotor på 88 hester, har CR-Z en 1,5-liter med 114 hestekrefter. Elmotoren er imidlertid ganske beskjeden og yter maksimalt 14 hestekrefter og 78 newtonmeter. Den samlede ytelsen ligger på 124 hestekrefter og 178 newtonmeter, nok til å akselerere den lille bilen fra 0-100 på 9,7 sekunder. Maksimalt dreiemoment er for øvrig tilgjengelig allerede fra lave 1.500 omdreininger, hvilket indikerer at vi snakker om en motorpakke som er fleksibel over et bredt register.

Ingen CO2-vinner

Forbruksmessig er imidlertid CR-Z dårligere enn Insight. Blandet kjøring krever 0,5 liter per mil og CO2-utslippet ligger på 117 gram. Til sammenligning slipper Insight ut 101 gram og klasselederen Toyota Prius 89 gram.

Honda CR-Z blir vesentlig sportsligere enn storebror Insight Foto: Honda



Manuell girkasse

For å understreke bilens sportslige profil har man valgt å satse på en manuell sekssteget girkasse, i motsetning til de trinnløse variantene som er vanlig i hybridbiler. Honda hevder å være først med dette i verden og det skal bli interessant å se hvordan dette fungerer i praksis.

Innvendig er dette en såkalt 2+2-seter. Det betyr i praksis at baksetene er svært trange, slik det også fremgår av bildene.

Utstyr

Prisen på 277.000 kroner gjelder den eneste utstyrsvarianten den norske importøren kommer til å ta inn. Ikke uventet er det da ganske mye utstyr med som standard. Ting som aluminiumsfelger, xenonlys, alarm, fartsholder, oppvarmede speil og et forholdsvis kraftig stereoanlegg følger med fra starten.

Ting du eventuelt må betale ekstra for er navigasjon, skinninteriør og glasstak.

De første bilene kommer til Norge allerede mot slutten av mai og den norske lanseringen vil finne sted tidlig i juni.