<b>LITEN OG PRAKTISK: </b> Lite minne om den forrige HR-V, når Honda viser sin andre generasjon.  Foto: Honda
LITEN OG PRAKTISK: Lite minne om den forrige HR-V, når Honda viser sin andre generasjon. Foto: HondaVis mer

Ny Honda HR-V er klar

Den ble først vist som konseptbilen Vezel. Nå er HR-V et ferdig produkt.

Honda valgte å vise frem konseptbilen Honda Vezel på bilmessen i Tokyo i november. Dengang kunne vi melde at dette skulle bli den nye Honda HR-V i Europa, uten at noen fra Honda ønsket å bekrefte dette.

Men nå er navnet bekreftet og bilen klar til visning. Honda tar den nemlig med seg til bilutstillingen i Paris i begynnelsen av oktober.

Honda forteller at bilen får en kupélignende design, kombinert med fleksibiliteten og stabiliteten til en SUV.

Slik stod den i Tokyo

Sett den før?

Designen skal vi derimot ikke bruke mange ord på å forklare. Vezel blir veldig lik mye annet der ute, som Nissan Qasqai, nye X-Trail, Hyundai iX35, og alle deres like.

Dette i seg selv er ikke negativt ment, for bilene er praktiske, om enn veldig like.

Noen særelementer i forhold til konkurrentene er det likevel blitt i nye Honda HR-V. For å få bilen så linjeren som mulig har de valgt å legge dørhåndtaket til bakre sidedør i trekanten av vinduet ved d-stolpen. Dette er en løsning Alfa Romeo var den første som tok i bruk i nyere tid.

Utover dette er det plass som har hatt fokus. Derfor har bensintanken fått en mer uvanlig plassering nærmere midten av bilen. På den måten blir plassen frigjort til bagasjerommet helt bakerst.

Slik gikk det da vi testet forgjengeren

Se flere bilder:

LITEN OG PRAKTISK: Lite minne om den forrige HR-V, når Honda viser sin andre generasjon. Foto: Honda


Innvendig har bilen fått det som kalles «Honda Magic Seats». Så bra syns Honda at navnet er, at de har registrert det som et eget varemerke. Kort fortalt betyr dette at særlig den bakerste raden er fleksibel, og at den kan skyves på skinner frem eller tilbake for å la brukeren prioritere plass der det er mest nødvendig. De kan også foldes helt ned, for på den måten å få et helt flatt bagasjeromsgulv hele veien frem til forstolene.

Honda har allerede en veldig godt egnet dieselmotor til bilen, i form av sin relativt nyutviklede 1,6-liters diesel. Den har vi testet i storebror Honda CR-V. I tillegg har de en ny 1,5-liters bensinmotor på programmet. Dette er en motor som skal yte helt opp til 170 hestekrefter, avhengig av konfigurasjon.

Dieselmotoren på 1,6 liter er også å få i CR-V, men da med drift kun på forhjulene. I den lettere HR-Ven vil dette antagelig være nok til å håndtere firehjulsdrift.

Foreløpig er ikke priser eller videre lanseringstidspunkt annonsert. Konkurrenter blir kjenninger som Mitsubishi ASX, Peugeot 4008, Suzuki SX4 Cross og andre mindre SUV/flerbruksbiler.