Civic har slitt i Norge de siste årene, men nå kan det bli en forandring på det Foto: Per Ervland
Civic har slitt i Norge de siste årene, men nå kan det bli en forandring på det Foto: Per ErvlandVis mer

Ny Honda Civic avduket

FRANKFURT (DinSide Motor): Honda skal tilbake i kampen om kompakt-kundene, og da er det gledelig at en ny og norgesvennlig dieselmotor er på vei.

Til tross for at Honda har et solid rykte i Norge, har salget av kompaktklassebilen Civic gått tregt de siste årene. Denne nye versjonen kan kanskje gjøre noe med det, og slik igjen utfordre Volkswagen Golf, Ford Focus og resten av gjengen.

Honda har flere ganger hintet om den nye utgaven, men dette er første gang den europeiske versjonen vises uten kamuflasje.

Lavere

Ved første øyekast er imidlertid forskjellene ikke dramatiske sammenlignet med forgjengeren. Honda selv sier de har forsøkt å videreutvikle designen fra dagens utgave. Men den nye er 20 millimeter lavere og 10 millimeter lengre.

Også innvendig er noen av de grunnleggende trekkene beholdt, samtidig som en del er nytt. Det betyr at cockpit-følelsen fortsatt er på plass, sammen med en ganske futuristisk instrumentering. Honda lover at plassforholdene fortsatt skal være gode. Basert på erfaringene fra forgjengeren, tror vi på det.

Tre motorer først

Motoralternativene er i første omgang grovt sett de samme som i dag, men de er naturligvis finslipte og forbruks- og utslippstallene betydelig lavere. Minstemann er en 1,4-liters bensinmotor (egentlig 1,3) med 100 hestekrefter. Denne har et forbruk på 0,54 liter og et CO2-utslipp på 129 gram.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Civic har slitt i Norge de siste årene, men nå kan det bli en forandring på det Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland



Den største bensinmotoren er på 1,8 liter og 142 hestekrefter. Tilsvarende forbruks- og utslippstall for denne er 0,58 liter og 137 gram CO2. En sekstrinns manuell girkasse er standard, men en femtrinns automat er også tilgjengelig.

Kraftig og gjerrig diesel

Best egnet her i Norge av de tre motorene som kommer ved lanseringen, er nok dieselmodellen med en 2,2-liter på 150 hestekrefter og 350 newtonmeter. Denne klarer seg med 0,42 liter og 110 gram CO2, hvilket er bra med tanke på ytelsene.

Mindre dieselmotor neste år

Skikkelig fart på salget blir det nok likevel ikke før en mindre og rimeligere dieselmodell også er på plass. Honda annonserer at en slik motor kommer mot slutten av neste år. Dette blir antakelig svært viktig på det norske markedet. Honda sier ikke noe om ytelsene på denne, men vi antar at den vil legge seg et sted rundt 110 hestekrefter, som konkurrentene.

Om du ikke vil vente på den nye dieselmotoren, kommer de første bilene til norske forhandlere tidlig neste år.