Ny herjebil fra BMW

BMW lanserer i disse dager fjerde generasjon M3. Vi har vært i Spania og testkjørt på bane. Det betyr grisekjøring under rimelig optimale forhold.

MARBELLA (DinSide Motor): Testkjøringen av ny BMW M3 foregikk i Spania med utgangspunkt i Marbella. Gatekjøringen gikk derfra, opp åsen og vekk fra kysten, innover i landet og mot Ronda.

Innimellom fjellene her finnes et racingparadis med utgangspunkt i racingbanen Ascari. Banen eies av en privatperson som tjener penger i oljebransjen og brukes kun til "kosekjøring". Her kjøres det ikke konkurranser. Banen er 5.425 meter lang, har 26 spennende svinger og byr på en rekke utfordringer. Her det høydeforskjeller, doserte svinger og masse spennede å ta tak i med en BMW M3.

Motor

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det viste seg også at M3 var som skapt for denne banen. Den fireliter store V8-motoren med 420 hestekrefter jobber som besatt, og med et maksimalt motorturtall på 8.400 omdreininger lager den et lydbilde som er direkte macho.

Effekten er på topp på 8.300 omdreininger og maksimalt dreiemoment er 400 newtonmeter ved 3.900 omdreininger. 85 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig over et turtallsspekter på 6.500 omdreininger. Dette gjør at motoren jobber fantastisk effektivt på høyt turtall, og 0 til 100 karer den på 4,8 sekunder.

I likhet med sine større søsken er den litt ”treg” på lave turtall og taper litt der, men henter seg veldig godt inn når motoren får snurret skikkelig i gang. Toppfarten er som vanlig begrenset til 250 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 1,24 liter på blandet kjøring, og CO2-utslippet er 295 gram per kilometer. Med andre ord er dette en av de verre bilene på markedet når det kommer til utslipp.

Avstamming

Motoren er kompakt og forholdsvis lett. Rekkesekseren som sitter i dagens variant har et slagvolum på 3,2 liter og 343 hestekrefter. Den motoren veier 212 kilo. Den nye V8 motoren med 4-liters slagvolum har betydelig mer effekt og veier kun 202 kilo.

V8-motoren er et direkte avkom av V10-varianten. Det er bare kappet av to sylindre og det er derfor slagvolumet også havnet på 4 liter, kontra 5 liter i V10-motoren. M3-motoren har ikke direkte innsprøytning, men luft og bensin blandes rett utenfor innnsugsventilen. BMW sier at dette er grunnen til den ekstreme gassresponsen som kan sammenlignes med det som finnes i R-motorsykler.

Ytelser

0 til 100 går unna på 4,8 sekunder. Det er et tidel raskere enn det utgåtte M3 CSL leverte (den lette 360-hesteren). Det er med andre ord ikke den helt store fremgangen, men bilen oppleves som sprek. Med en pakke som heter M Driver's Package blir det optimalt. Da blir toppfartssperren flyttet til 280 kilometer i timen, og du får kjørekurs hos BMW i München. Dette koster cirka 27.100 kroner.

Bunndraget er ikke voldsomt, men 85 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig over et spekter på 6.500 omdreininger. Det er en vanesak å kjøre en turtallsmotor og det er overhodet ikke noe vi er langt fra å kunne venne oss til.

På landeveien

På plass bak rattet får man ikke den ekstremt sportslige følelsen. Gode og komfortable seter, god plass og et forholdsvis ordinært dashbord er det som møter deg. Du har litt andre instrumenter, ratt og noen spennende knapper ved girspaken.

Det samme inntrykket får man på landeveien. Dette er en langtursbil med sportslige ambisjoner og den går selvsagt som et olja lyn. Den er morsom å kjøre, og kapasiteten i motoren er mer enn tilstrekkelige for spanske landeveier.

Endelig bane

Ascari-banen er neste punkt på agendaen, og etter en lynkjapp sikkerhetsinnstruks bærer det ut på banen for såkalte introduksjonsrunder.

- Æsj, tenker vi. Køkjøringen etter en pacecar blir triste saker.

En tysker med kjørehansker, bredt smil og væpnet med M5 skal stake opp kursen for oss. Opplæringen går unna på maksimal fart, og den fryktede køkjøringen uteblir. M5-en kjøres så røyken står ut av bakskjermene, og vi må jobbe på spreng for å henge med.

M3 passer veldig godt på banen, og tradisjonen tro er også den svært overstyrt. Baken er vellvillig, og flere av sjåførene her kunne gjort det bra på Gatebils breisladdkonkurranse. Røyken ligger tett innover dalen og en bane full av M3-er kan faktisk generere et lavt skydekke. M3 er fortsatt ustyrt med en meget stram differensialsperre som gjør at det ikke spinner bare på et hjul. Her har man fullt trykk på begge bakhjulene hele tiden

M3 er utstyrt med karbonfibertak for senke tyngdepunktet, og vektfordelingen er slik BMW vil ha den. Cirka 50:50 foran og bak er det som gjelder. Grunnen til at denne bilen er såpass tung (1.655 kilo) må være at BMW planlegger en CSL-versjon. Dette er en lettere variant som kanskje har mer effekt, for å komme opp mot de 457 hestekreftene Mercedes har lansert i C63 AMG, og med noe lavere vekt. Dette er per i dag ikke bekreftet.

Entusiastbil

M3 er ikke påtrengende sedat, selv om tilbakemeldinger fra styring og understell ikke er så direkte som i for eksempel i en Porsche 911. Du har en fin følelse med hva som skjer og det krever ikke mye tilvenning før du kan kjøre alt bilen tåler rundt banen. Uten elektronisk stabilisering er baken med på råkjøret og hjelper deg rundt svingene.

Denne bilen er spesiell. Kjører man for fort inn i svingene og ikke får bremset ned, for eksempel på grunn av varme bremser, opplevde vi flere ganger at man like godt kunne styre gjennom svingen istedet for at bilen understyrer ut i nærmeste grøft. Etter en rekke runder på banen og mange nedbremsinger kan vi også konkludere med at nedbremsing fra 220, som vi klarte på det raskeste området, går helt fint. Den er stabil og dykker lite.

Girkassen fungerer også bra. Det er en sekstrinns Getrag-kasse og manuell kasse er helt topp i M3. Det er mulig det kommer en nye type girkasse i fremtiden, men det er uvisst. Alt kan skje som det sies fra BMW-hold. Både SMG (sekvensiell med robotisert kløtsj) og dobbelkløtsj-kasse à la Audi/VW kan være aktuelt.

Pris og utstyr

BMW M3 kommer på det norske markedet nå i høst. Den vil da koste 1.366.700 kroner. Da får du en rimelig greit utstyrt bil som kan brukes som den er.

Likevel finnes det en del ekstrautstyr som gjør M3 til enda mer M3. For eksempel finnes 19-tommers felger med dekk i dimensjonen 245/35-19 foran og 265/35-19 bak. Dette koster 20.500 kroner. Kjøreinnstruktørene på Ascari-banen anbefaler 18-tommers felger. De mener bilen da er optimal og mest mulig forutsigbar.

Standardseter er i stoff og skinn. Oppgradering til skinnseter koster 20.500 kroner og eventuelt full skinnpakke, med blant annet skinntrukket dashbord, koster 32.700 kroner. Elektronisk styrte dempere (EDC) koster 21.000 kroner.

Det koster med andre ord penger, men staten skal også ha sitt, 794.286 kroner per M3 som skal ha norske skilt er hva myndighetene skal ha betalt.

Store bilder fra prøvekjøringen.

M3-motorhistorie.

M3 på Ascari (wmv 12 020 kB)


Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder