Med 0,32 liter på milen for nye Golf BlueMotion, legger Volkswagen nå listen enda litt høyere. Foto: VW
Med 0,32 liter på milen for nye Golf BlueMotion, legger Volkswagen nå listen enda litt høyere. Foto: VWVis mer

Ny Golf BlueMotion slår rekorder

BlueMotion betyr hos Volkswagen, om ikke miljøvennlig, så i hvertfall mindre miljøfiendtlig.

Den første VW Golf BlueMotion kom i 2007, og kunne skilte med et forbruk på bare 0,45 liter per mil og 119 gram CO2 per kilometer. Imponerende, uten å være revolusjonerende.

Så kom ny Golf BlueMotion og slo i bordet med bare 99 gram CO2 per kilometer. Det var høsten 2009. Siden den gang har stadig flere produsenter gått ut med utslippstall under 100 gram. Det er klart Volkswagen måtte trå til skikkelig med nye Golf.

Volkswagen lanserer folke-hybrid i Norge

Oslo - Praha

Nå er det gjort. Motoren er den allerede kjente 1,6-literen på 110 hester. 1.6 TDI BlueMotion er det offisielle navnet, og den skal ha det oppsiktsvekkende lave utslippsnivået 85 gram CO2 per kilometer. Dette tilsvarer et forbruk på bare 0,32 liter diesel per mil, og betyr at bilen i teorien skal kunne tilbakelegge tre mil på en liter drivstoff. Dieseltanken rommer 50 liter, og det burde være mulig å tilbakelegge 1.500 kilometer på én tank - en strekning tilsvarende Oslo til Praha.

Dette er tall vi kommer til å undersøke nærmere her i DinSide når vi får tilgang til et testeksemplar.

I den andre enden av skalaen: Test av nye VW Golf GTI!

Med 0,32 liter på milen for nye Golf BlueMotion, legger Volkswagen nå listen enda litt høyere. Foto: VW
UTBEDRINGER GODKJENT: Volkswagen har fått godkjent sinde forslag til forbedringer av skandalemotorene. Foto: VW


Aerodynamikk

Hvordan har så VW fått til disse, i det minste på papiret, imponerende tallene? BlueMotion-modellen har blant annet fått en rekke aerodynamiske endringer i forhold til standardmodellene. Dette har muliggjort en lav Cd-verdi på bare 0,27. Den har lavere bakkeklaring (1,5 centimeter), en spesifikk takspoiler, og grillen er nesten helt tildekket. Dessuten er luftinntakene i støtfangeren nesten tette, og kjølesystemet optimalisert. Under gulvet finner en et deksel som leder luftstrømmen på effektiv måte.

Nye VW Golf har fått firehjulsdrift

Diverse grep

Vekten er i tillegg redusert med 49 kilo sammenliknet med forrige Golf BlueMotion. De nevnte tiltakene kommer i tillegg til eksisterende funksjoner, som stopp/start-system og regenerering av bremsekraft. Dekkene har dessuten ekstremt lav rullemotstand. Vi regner ikke med at de oppgitte forbrukstallene vil oppnås med vinterdekk. Girkassen har høy utveksling på de øverste girene, men det skal bilen tåle ytelsesmessig takket være motorkarakteristikken.

Ingen sinke

Volkswagen presiserer nemlig at en typisk forbikjøring - akselerasjonen fra 80 til 120 kilometer i timen (riktignok basert på tyske forhold) -, ikke skal ta mer enn ni sekunder.

Den nye motoren i Golf BlueMotion er en 1.6 TDI - turbo, direkte innsprøytning og fire ventiler per sylinder. Den yter 110 hestekrefter fra 3.200 til 4.000 omdreininger og har et dreiemoment på 250 Newtonmeter fra 1.500 til 3.000 omdreininger.

0 til 100 går ifølge Volkswagen unna på relativt kvikke 10,5 sekunder, og nye Golf BlueMotion skal ha en toppfart på 200 km/t.

Golf BlueMotion var tidligere bare tilgjengelig med ett utstyrsnivå. Nå kan man imidlertid velge mellom de to gradene Trendline og Comfortline.

Nye Golf BlueMotion skal lanseres utpå sommeren. Priser kommer vi tilbake til.

Neste etappe blir elbilen blue e-Motion

Begrepsforvirring?

Det er for øvrig fort gjort å trå feil med VW-begrepene. BlueMotion må ikke forveksles med BlueMotion Technology (BMT). Sistnevnte betyr at en del drivstoffbesparende tiltak er foretatt på en modell, som dermed får etterhenget BMT etter motorbenevnelsen. BlueMotion derimot, er navnet på en egen versjon i modellrekken - en slags "anti-GTI", om man vil, som normalt skal være den versjonen som har desidert laveste forbruk og utslipp.

Så også med VW Golf BlueMotion.