Ny Golf - ny Golf-klasse, fra Alfa til Lexus

Automedia har kommet med noen forslag til hvordan noen av de nært forestående nyhetene i Golf-klassen vil bli. Vi deler hermed bilder og antagelser med deg.

Ny Golf - ny Golf-klasse, fra Alfa til Lexus

  1. Store bilder!


Kompakt-kombiene er Europas mest populære bilklasse, og er blitt døpt Golf-klassen på folkemunne. VW har imidlertid sett sitt hegemoni gradvis fordunste, og også mer marginale aktører gjør seg klare til å styrke sin konkurransedyktighet i dette svært viktige segmentet.

Golf VI - bildet er manipulert Vis mer


Golf VI

Selv om den fortsatt er en populær bil har klasseforstanderen Golf gått tilbake på salgsstatistikken - i Norge lå den etter årets første fem måneder 27% under fjorårets nivå når det gjelder nyregistreringer, og denne tendensen gjør seg i stor grad gjeldende ellers i Europa. Jevnt over gjør denne generasjon Golf det dårligere enn forgjengeren. Årsaker kan ifølge Automedia ligge i at kundene synes bilen blir for dyr og at nåværende generasjon har vist seg noe skuffende når det gjelder driftssikkerhet.

Golf VI - bildet er manipulert Vis mer


Dermed har VW bestemt seg for å fremskynde markedslanseringen av neste generasjon. Den vil nok, av kostnadshensyn, være basert på dagens plattform men tilpasset til de mest moderne produksjonsteknikker. Bilen vil få en mer markant midje og generelt et nydesignet men gjenkjennelig eksteriør samtidig som interiøret sannsynligvis vil bli litt mer spennende enn det vi kjenner i dag. Når det gjelder motoriseringer regner vi med at de eksisterende FSI bensinmotorene med direkte innsprøytning og de kjente TDI dieselmotorene igjen vil bli kalt inn til tjeneste. Imidlertid vil det nye TSI-systemet, som nylig ble lansert på en 1,4-motor med 170 hester, bli benyttet på flere blokker - hvorav en to-liters variant vil kunne animere neste generasjon GTI.

Alfa 149 - bildet er manipulert Vis mer


Alfa 149

Mens vi er inne på sportslige kompaktkombier er det naturlig å ta en titt på Alfa Romeo og erstatteren til den spenstige 147. Automedia regner med at den vil hete 149 og få en annerledes, men fortsatt Alfa-typisk, design. Det anslås at den vil bli lansert om et par år. 149 vil komme med bensinmotorer fra 110 til 160 hestekrefter og et diesel-tilbud på 120 og 150 hestekrefter, muligens også 2,4 JTD med 200 hestekrefter. En tredørs- og en femdørsutgave er planlagt, og sportslige egenskaper ligger i kortene.

Neste Fiat Stilo - bildet er manipulert Vis mer


Fiat Stilo

De som har satt pris på designen på Fiats suksessmodell Grande Punto vil nok også like kompaktbilen Stilos etterfølger med markante hjulbuer og ditto grill og generelt trekk som, på samme måte som på Grande Punto, er lånt fra Maserati. Med bensinmotorer fra 95 til 170 hestekrefter og diesel fra 100 til 150 hester. Også denne vil tilby tre eller fem dører, men Fiat-konsernet er usikre på om det er lurt med en stasjonsvognutgave i forhold til Fiat Croma, som da ville kunne bli truet.

Kia "ED" - bildet er manipulert Vis mer


Kia "ED"

Når det gjelder Kia Ceratos etterfølger i golfklassen, som foreløpig går under kodenavnet "ED" for European Design, så er denne femdørs kombien Kias første modell som vil være både designet og produsert i Europa. Design foregikk i Rüsselsheim og produksjon vil skje i Slovakia, ved samme fabrikk hvor Hyundais nye Accent vil bli bygget. Accent vil forøvrig være basert på samme plattform som Kia ED. Den nye Kia-modellen vil bli utstyrt med dieselmotorer fra 88 til 136 hestekrefter, og vil også komme som stasjonsvogn fra 2007.

Kompakt Lexus - bildet er manipulert Vis mer


Kompakt Lexus

Per idag er det IS som er Lexus' minste modell. Det kan komme til å forandre seg ganske snart. Ryktene om en kompakt kombi fra den kanten forsterkes stadig, og Automedia har tatt sjansen på å produsere dette datagenererte bildet av den fremtidige modellen. Med motorer fra 130 til 250 hestekrefter kan dette bli en seriøs konkurrent til BMWs 1-serie og Audi A3.

Ny Skoda Fabia - bildet er manipulert Vis mer


Skoda Fabia

I en ganske annen prisklasse ennn Lexusen finner vi etterfølgeren til Skoda Fabia, som ifølge enkelte kilder vil ha vokst seg opp i Golfklassen. Med design delvis lånt fra den nylig lanserte Roomsteren vil motorene fra dagens modell bli i svakeste laget tatt i betraktning de økte dimensjonene, så et påfyll av hestekrefter kan forventes. Première av nye Fabia vil sannsynligvis finne sted i Genève i 2007, og en sedan- og en stasjonsvognutgave er ventet i tillegg til kombien.

Så gjenstår det bare å se hvordan fremtidens Golf vil gjøre det i forhold til disse og andre konkurrenter i klassen som fortsatt bærer dens navn.

Kilde: Automedia

  • Store bilder finner du her.