SAMME FORMEL SOM SIST: Ta en Impreza av nyeste generasjon, sett den på et høyreist chassis med bakkeklaring som en SUV, legg til SUV-designelementer rund baut og - vips! Du har en ny Subaru XV. Foto: Jamieson Pothecary
SAMME FORMEL SOM SIST: Ta en Impreza av nyeste generasjon, sett den på et høyreist chassis med bakkeklaring som en SUV, legg til SUV-designelementer rund baut og - vips! Du har en ny Subaru XV. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Subaru XV - andre generasjon

Ny giv for annerledes-japaneren

Subaru trengte noe nytt - og det får de. Her er ingen revolusjon når det gjelder design, men derimot en helt ny produktplattform.

Her er den altså, andre generasjon Subaru SV, som vi annonserte i januar, med bilder av konseptbilen. Det er dermed bare gått litt over fem år siden den forrige kom på markedet.

Det var en ganske genial idé Subaru hadde da de i 2011 besluttet å forvandle den da nyeste generasjon Impreza til SUV og lanserte første generasjon Subaru XV. Den kompakte SUV-en hadde som hovedkonkurrenter Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai.

HEIST OPP: Med utgangspunkt i nye Impreza, er annen generasjon XV blitt den rene SUV-en, med bakkeklaring på 22 centimeter - én mer enn Volvo V90 Cross Country. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det korrekte begrepet når det gjelder denne bilen er i dag crossover snarere enn SUV, men for å forenkle slår vi sammen begrepene. Det Subaru gjorde var å lansere den som en SUV, da den gikk litt ut over det grepet som er blitt ganske vanlig med å lage litt røffere cross-versjoner av vanlige kompakte personbilmodeller. Eksempler vi tidlig var borti er Rover Streetwise og VW Polo Cross.

Men Subaru gikk lenger og lanserte en modell med eget navn og med en imponerende bakkeklaring på 22 centimeter, som en ekte SUV, velfungerende firehjulsdrift og til og med tilgjengelig reduksjonsgir.

FORNYELSE: Interiøret er betydelig mer tidsriktig enn i første generasjon, blant annet med en ny 8-tommers berøringsskjerm i konsollen. Legg merke til de oransje sømmene som matcher den spesielle "sunshine orange"-lakken. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Basert på nye Impreza

I 2012 var XV en bestseller på SUV-markedet her i landet, men konkurransen har tiltatt og det er på tide med fornyelse. Den kommer her i form av annen generasjon XV, også denne basert på Impreza - den nye modellen vi omtalte for snart et år siden.

Størrelsesmessig er den fortsatt i kompaktklassen, med en lengde på 446,5 centimeter, bredde på 180 centimeter og 161,5 centimeter inkludert takrelingen.

Bygget for fremkommelighet

XV har et betydelig røffere ytre som gir den troverdighet som en bil som kan klare seg utenfor veien. Det bidrar også bakkeklaringen til. Som forgjengeren har nye XV en avstand på 22 centimeter fra laveste punkt på understellet til bakken, noe som borger for utmerket fremkommelighet på elendige eller nedsnødde veier. Selvsagt er Subarus symmetriske firehjulsdrift standard også på XV.

HØRER MED: Takrelinger er standard. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Helt ny basis

Det nyeste med «XV 2» er uten tvil den helt nye globale plattformen produsenten har investert i og som skal være basis-arkitekturen i bunnen av den nye generasjon Subarumodeller.

Den danner sammen med blant annet den merketypiske symmetriske firehjulsdriften og EyeSight-teknologiene, kjernekarakteristikken i det som skal være Subaru frem mot 2020 i henhold til den mellomsiktige management-strategien kalt Prominence 2020, og som ble lansert i 2014.

Om fasongen er langt fra revolusjonerende, er den tross alt fornyet og bilen får i likhet med Impreza en betydelig økning i vridningsstivhet både for chassis og karosseri. Faktisk er forbedringen på hele 70 prosent. Dette medfører utvilsomt bedre kjøreegenskaper blant annet med 50 prosent mindre krenging i forhold til forgjengeren, men også redusert støy- og vibrasjonsnivå, samt forbedret sikkerhet.

IDENTITET: Subaru kaller sine kjenningselementer «hawk-eye headlights» (haukøye-lykter) og «hexagonal grille» (sekskantet grill). Nedre del av fronten er adskillig røffere enn på Impreza.  Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Subaru annonserer også forbedret interiør, med bedre seter enn på utgående modell og mer moderne instrumenter og infotainment-system, selvsagt med tilkobling til smartmobil og med en 8-tommers berøringsskjerm som multimedie-grensesnitt.

Et mindre ratt enn tidligere samt en utveksling på styringen redusert fra 14:1 til 13:1, skal gi kvikkere styring. Svingegenskapene skal også favoriseres via aktiv momentfordeling til de fire hjulene, såkalt torque vectoring.

Fornyet boksermotor

Under panseret skjer det også ting. På papiret kan det se ut som om man bare har båret over drivlinjen fra forgjengeren med 2,0-liters boksermotor og Lineartronic kontinuerlig variabel automatgirkasse med syv innprogrammerte trinn.

NY FARGE: Ønsker man ikke oransj, kan man velge den såkalte Cool Grey Khaki-fargen. Eller mer klassiske lakkvarianter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Men Subaru bedyrer at 80 prosent av delene i motoren er helt nye, at den dermed veier 12 kilo mindre enn den forrige og at den, sammen med den fornyede CVT-girkassa, avgir mindre støy og vibrasjoner enn forgjengeren gjorde.

Motoren har et slagvolum på 1995 kubikkcentimeter og yter 156 hestekrefter og 196 newtonmeter.

Full sikkerhetspakke

Vi skriver 2017, så sikkerheten må være på plass. Subaru tilbyr dermed hele pakken av siste generasjon med den såkalte EyeSight-teknologien, kamerabaserte assistansesystemer med antikollisjonssystem, adaptiv fartsholder og firholder.

Den nye Subaru XV skal lanseres i Norge til høsten, sammen med nye Impreza. Vi vil da komme med mer om bilen.

Les også: