B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011Vis mer

Ny fra topp til tå: Mercedes B-Klasse

I høst kommer den til Norge.

Den kom som susende inn på markedet i 2005, med et mål for øyet. Mercedes-Benz B-Klasse skulle ut og slåss om Golf-kundene, i hvert fall de av dem som ville ha det lille ekstra. Resultatet er blitt at Mercedes har omsatt like mange B-Klasse i året, som VW har gjort i måneden med Golf. Nå er det nytt håp for modellen, når andre generasjon kommer på markedet.

Nye M-Klasse, råere enn det meste

Ny hele veien

Foruten det helt nye karosseriet, så har aldri Mercedes noen gang tidligere innført så mange endringen og implementeringer av ny teknologi fra en generasjon til en annen, melder de selv. Her blir det en ny firesylindret bensinmotor, med direkteinnsprut og turbolader. De kommer også en ny dieselmotor, en ny dobbeltkløtsj girkasse, en ny manuell kasse, og flere assistansesystemer. Alt i alt blir nye B-Klasse med andre ord ny på alle områder.

Enda mindre MB er på vei

Slankere design

Formen på den nye modellen er stort sett som forgjengeren, men høyden utvendig er redusert med fem centimeter. I tillegg har Mercedes kjempet for å få ned luftmotstanden, en helt naturlig del i det å få ned drivstofforbruket og CO2-utslippet. I basisversjonen er luftmotstanden målt til cd= 0,26, men i likhet med VWs BlueMotion, har også Mercedes en såkalt ECO teknologipakke. Denne reduserer luftmotstanden på gitte modeller til cd=0,24. I følge Mercedes er dette sensasjonelt på en bil med en bakende som ligner en stasjonsvogn.

B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 180 CDI (W 246) 2011
B 180 CDI (W 246) 2011
B 180 CDI (W 246) 2011
B 180 CDI (W 246) 2011
B 180 CDI (W 246) 2011
B 180 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI, B 180 CDI (W 246) 2011
B 200 CDI, B 180 CDI (W 246) 2011


Større, men lavere

Selv om totalhøyden er lavere enn på forgjengeren så er innvendig takhøyde opprettholdt. I tillegg er det enda mer oppreist sittestilling enn det forgjengeren kunne by på. Lengden på nykommeren er 4,36 meter (+9 cm), bredden er 1,79 meter (+1,5 cm), og høyden er oppgitt til 1,56 meter, mot tidligere 1,61. Dette betyr at bilen har vokst en smule i størrelse, samtidig som den er gjort mer dynamisk i utseendet.

AMG kvesser klørne på SLK

Modulsystem

For å bedre plassutnyttelsen innvendig har Mercedes satt baksetet på skinner, med en justeringsmulighet i lengderetning på 14 cm. Dette endrer bagasjerommet fra 488 til 666 liter. Skulle du ha langbeinte passasjerer, så er det bare å gjøre motsatt. I selve bagasjerommet er det også mulig å gjøre visse soneinndelinger.

To basismotorer

I den nye B-Klassen er det først og fremst to bensinversjoner å velge mellom. Begge er på 1,6 liter, men yter henholdsvis 122 hk / 200 Nm, eller 156 hk / 250 Nm. I Norge er vi fortsatt fokusert på diesel, noe som gir oss valget mellom en ny 1,8 liter på 109 hk / 250 Nm, eller en sterkere versjon som leverer 136 hk / 300 Nm.

B-Klasse (W 246) 2011
B-Klasse (W 246) 2011
B-Klasse (W 246) 2011
B-Klasse (W 246) 2011


Nymotens gir

Det som er vel så spennende er at Mercedes nå drar deres nye girkasse med 7-trinn og dobbeltkløtsj (7G-DCT) inn i en såpass folkelig bil. Skulle denne bli for heftig priset, så er det mulig å heller velge en 6-trinns manuell kasse. Chassisoppsettet i nye B-Klasse skal etter det vi får høre være både sporty og komfortabel, en propaganda det er veldig vanskelig å få noe holdbart ut av. Bilen må først prøves før vi kan si noe mer om kjøreegenskapene.

En ny kupé er testet

Avanserte systemer

For aller første gang kommer de tunge sikkerhetssystemene inn i kompaktklassen fra Mercedes. Vi ser trenden fra andre merker, og den er at alt tilgjengelig utstyr i de større bilene også skal gjøres tilgjengelig i de mindre, som her. Det betyr at Mercedes her monterer Pre-Safe inn som standard på alle modeller. Dette systemet er en del av et stort antall funksjoner som skal hindre skader på først og fremst personer inne i bilen dersom uhellet skulle være ute. Systemet i sin enkleste form så første gang dagens lys i S-Klasse i 2002.

Foreløpig er det for tidlig å si noe om norske priser, men bilen skal ut på veiene i Europa i november i år. I Norge kan vi forvente å se den ikke lenge etterpå.