Ny Ford Mustang

Ford er svært dynamiske i Europa for tiden. I USA står det verre til. Vil denne hjelpe?

Det er umiskjennelig en Mustang - muskelbilen som har solgt i over ni millioner eksemplarer siden den første gang ble lansert for 45 år siden, men kjennere vil se at bilen er totalt fornyet.

De andre kan se på bilde nummer seks i fotoalbumet (Lenke nedenfor) - den nye øverst og dagens Mustang under den. Fire år etter at den første skikkelig tøffe Mustangen på svært lenge ble lansert, kommer den i ny utførelse. Det vil si - Ford viser bildene av "2010" - modellen (en latterlig betegnelse i og med at bilen skal lanseres om få måneder, men det er en utbredt amerikansk uvane), i forkant av bilutstillingen i Los Angeles.

Satser på store motorer som sluker bensin...

Vis mer

Ny Ford Mustang

  1. Nye Mustang: Bildene
Kraftig og tørst V8-motor i nye Mustang... Vis mer

Snakker vi hybrid? Elbil? Hydrogen? Neida, dette er en god, gammel amerikansk bensinbrenner selv om de to motorene som presenteres er noe oppgradert.
Eller... i det minste hevdes det at rødmerkingen på V8-motoren starter 250 omdreininger høyere opp i registeret enn tidligere. (6.500 omdreininger). Ja, og så er eksos-enderøret utvidet med en halv tomme...

Motorene er som følger: En V6 på 4,0 liter som yter 210 hestekrefter og et dreiemoment på 326 newtonmeter - som tidligere - og en 4,6-liters V8-motor med makseffekt på 315 hester - mot 300 hester tidligere - og opp til 442 newtonmeter trekkraft.

Uansett: Er dette riktig tidspunkt, tro? Selv om utviklingen er noen år gammel tyder mye på at tregheten er stor i systemet og at noen kursendringer underveis kanskje hadde vært på sin plass. Det kan virke som om Ford fremskynder hele affæren, satser på mental treghet også hos "hardcore fans", og håper det beste...

Tidsriktig eller ikke: Vi på redaksjonen synes uansett at bilen er skikkelig tøff.

Angivelig bedre på veien

Ford hevder at understell og hjuloppheng er oppgradert og avstivet, noe som burde føre til forbedrede kjøreegenskaper. V6-utgaven har 17-tommers lettmetallfelger mens V8-versjonen er skodd med 18-tommere.

Egentlig ansiktsløftning

Vis mer

Hva synes du?

Trenger vi noe slikt i dag? (Avsluttet)
Ja! Noe må vi ha som lyser opp i alt det dystre...(82%) 1101
Nei, dette er helt bak mål i dagens situasjon.(12%) 163
Tja... Ikke sikker, gitt!(6%) 82
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Totalt sett kan man derfor ikke si at dette er en helt ny bil. Ford snakker da også om en omfattende ansiktsløftning selv om eksteriøret er nytt og interiøret oppdatert. Fronten er lavere og ser bredere ut, linjeføringen er mer "muskuløs" og atletisk. Instrumentpanel og konsoll har fått en enhetlig design og setene og armlenene er kledd i mykere, oppgraderte materialer.

143.000 kroner nybilpris

Det ble registrert ett nytt eksemplar av dagens Mustang her i landet i 2007; ingen så langt i år. Det har foregått en god del bruktimport av Mustang. Prisen på dagens Mustang er i skrivende stund (dollarkurs 7 kroner) 143.000 kroner over there. Regn med at den blir "en del" dyrere før den er ferdig registrert her i landet...

  • Se store bilder av nye Mustang her!