Ny Ford Focus ST - turbo og 220 hester

Ford skal stille ut nye Focus ST i Genève i mars. Den blir atskillig heftigere enn den nåværende utgaven.

Ny Ford Focus ST - turbo og 220 hester

  1. Store bilder


Målsetningen med å forhåndsvise denne nye modellen, som entusiastene har bitt negler i utålmodighet etter å få se, er nok å skru forventningene enda noen hakk i været før Focus ST kommer i salg mot slutten av året. Det er en rask lansering, takket være Ford Team RS, ledet av belgieren Jost Capito. Styrkingen av ST-strategien kan ses i perspektiv med den fornyede satsningen på WRC (World Rally Championship).

Mer ambisiøs enn forgjengeren

Den ild-oransje tre-dørs sports-Focusen vi kan beundre på disse bildene er resultatet av grundig jobbing fra RS-laget til Ford. Det blir tredje ST fra teamet på forholdsvis kort tid - Focus ST følger i fotsporene til Mondeo ST220 og den nye Fiesta ST som eksponent for den spesifikke Ford-kulturen innen utvikling av sportslige modeller. Nostalgikerne vil minnes den tidligste Ford Escort fra 1967 og dens suksesser i rally, samt senere modeller som har satt spor etter seg, som XR3, RS2000 og Cosworth-versjonene.

Mye tyder på at ST vil bli en verdig arvtaker. Bilen er utstyrt med en kraftpakke av dimensjoner: motoren er en fem-sylindret turbo-motor med to og en halv liters slagvolum og omtrent 220 hestekrefter. Denne motoren, som går under navnet Duratec ST, er på "utlån" fra Volvo, som har installert den i sine S40 og V50-modeller. I Focus ST er motoren koblet til en seks-trinns manuell girkasse.

Tvers igjennom sportslig

Så snart man ser bilen går tankene hen til motorsport, krefter og fart. I følge sjefsdesigneren for Ford Team RS, Chris Clements, er nye Ford Focus ideell for utviklingen av ytelsesorienterte varianter. Han sier: - Med den raske silhuetten som utgangspunkt tilføyde vi lett gjenkjennelige designelementer for å kommunisere bilens mer utpreget sportslige karakteristikk. Resultatet er en design som formelig tigger om å bli kjørt.


Dekkene er av dimensjonene 225/40-18 og er montert på aluminiumsfelger. Dette burde bety skarpe kjøreegenskaper og solid veigrep. Frontstøtfangeren er mer fremtredende og fremhever det lave tyngdepunktet. Nedre, trapesformede luftinntak gir et agressivt uttrykk, og den øvre grillen er høyere og smalere enn på de "vanlige" Focus-modellene. Både den øvre og den nedre grillen er forsynt med grafittnetting i trekantmønster. Doble, forkrommede eksosrør, sideskjørt og innfelte tåkelys med innfatninger i børstet aluminium avrunder en design som ikke gjør noe for å skjule de sportslige ambisjonene.

Vi gleder oss allerede til å få anledning til å verifisere disse. Som nevnt høyere opp burde Ford Focus ST være på markedet mot slutten av 2005...

  • Store bilder av Ford Focus ST HER
  • Her kan du lese hva vi skrev forrige Focus ST.
  • Her kan du lese om forrige Focus RS.
  • Alle Genevè-nyhetene
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder