Ny Ford Fiesta offisiell

De første bildene av Fords nye og langt spenstigere småbil er klare. Men navnet, det forandres ikke.

«...betydelig forbedringer på chassissiden for å forbedre den allerede gode kjøredynamikken. »


Det har nemlig vært mye spekulasjoner rundt hvorvidt Ford ville hive det over 30 år gamle Fiesta-navnet på båten. Den foregående konseptversjonen har nemlig båret navnet Verve, men nå viser det seg altså at man vektlegger det tradisjonelle også med denne nye modellen.

Kjent navn

Kanskje ikke så rart ettersom Fiesta er produsert i over 12 millioner eksemplarer og har blitt et innarbeidet modellnavn blant de aller fleste. Men stilen blir nå definitivt friskere, selv om også dagens utgave fortsatt er en av de morsomste småbilene å kjøre.

Sporty

Vis mer

Ny Ford Fiesta offisiell

  1. Store bilder


Den spenstige designen fra Verve Concept er nemlig videreført i relativt stor grad. Gigantgrillen har forsvunnet til fordel for et mer familietypisk ansikt, men de langstrakte frontlyktene og de høyt plasserte baklyktene er fortsatt med. Også den stigende skulderlinjen, profilen og de totale proporsjonene lar seg i stor grad identifisere på produksjonsbilen. Kunder kan velge mellom tre og fem dører.

Forbedrede kjøreegenskaper

Rent teknisk har man valgt å gå for de samme løsningene i understellet. Det betyr MacPherson forstilling og bakaksel av den enklere torsjonstypen. Likevel hevder man å ha gjort betydelig forbedringer på chassissiden for å forbedre den allerede gode kjøredynamikken.

El-servo

Vis mer


Styringen assisteres nå for første gang i Fiesta av elektrisk servokraft med variabel virkning. I lave hastigheter er styringen lett, mens den i høye hastigheter slipper opp på kraftvirkningen for å sikre bedre følsomhet. En annen fordel med elektrisk servostyringen er av pumpen kun jobber ved behov og slik bidrar til å redusere forbruket.

Lettere

Enda en ting som bidrar til nøysomhet er vektreduksjon. Til tross for at kommende Fiesta blir omtrent like stor som dagens, går vekten ned.

Motorer

Vis mer


Noen forbrukstall sitter vi dessverre ikke på, de vil først bli offentliggjort senere. Men motorutvalget er kjent og typisk for en småbil i disse dager. Seks kraftkilder blir tilgjengelig, hvorav de to minste er samme 1,25-liter med henholdsvis 60 og 80 hestekrefter. Litt større er en 1,4-liter med 91 hestekrefter. Størst på bensinsiden er en 1,6-liter med 115 hestekrefter.

Diesel

Dersom du vil ha diesel, er det to alternativer. Minst er en 1,4-liter på 68 hester og størst er den velkjente 1,6-literen som sitter i et utall biler fra blant annet Ford- og PSA-konsernet. I Fiesta yter den 90 hestekrefter. Begge motorene skal ha forbedret innsprøytningsteknologi. Litt senere kommer det også en økonomi- og miljøoptimert utgave med tilnavnet ECOnetic.

Vis mer


En femtrinns manuell girkasse blir standard på alle motorer, mens en firetrinns automatkasse er tilvalg på den bensindrevne 1,4-literen.

Utstyr

På utstyrssiden kan ting som nøkkelløs adgang og fremfart, tanklokkløs drivstofffylling og en USB-kontakt til MP3-spilleren din leveres.

Nye Ford Fiesta lanseres til høsten og kommer til Norge en gang i november. Prisene er ikke klare, men vi kommer tilbake med både disse og flere tekniske data når de er offisielle.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder