<b>65 ÅR SKILLER DISSE:</b> Nye VW Multivan, til høyre, er familiebuss-utgaven av sjette generasjon Volkswagen T-modell. Det er den direkte arvtageren til den opprinnelige «Bulli», til venstre, som var selve folkevognbussen, familieversjonen av transporteren som ble lansert i 1950. Foto: VOLKSWAGEN
65 ÅR SKILLER DISSE: Nye VW Multivan, til høyre, er familiebuss-utgaven av sjette generasjon Volkswagen T-modell. Det er den direkte arvtageren til den opprinnelige «Bulli», til venstre, som var selve folkevognbussen, familieversjonen av transporteren som ble lansert i 1950. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Ny folkevognbuss: Volkswagen Transporter generasjon 6

Etter 65 år kommer omsider sjette generasjon på markedet.

Verdenspremièren på Volkswagen T6 var en stor begivenhet, og markerte ganske nøyaktig 65 år siden den første Volkswagen Transporter rullet av samlebåndet i Tyskland.

Nå er det altså den sjette generasjonen som er klar, 13 år etter at den forrige så dagens lys. De fem første T-modellene er totalt blitt solgt i over 12 millioner eksemplarer.

Vår første test av forrige Caravelle kan du lese her.

Hundrevis av varianter

T6 fortsetter det som er en udiskutabel suksesshistorie med, der bilen kommer både som varebil og som personbil.

Med to forskjellige akselavstander, tre takhøyder og en rekke forskjellige motorkombinasjoner, kan Volkswagen dermed skryte av utallige ulike varianter.

VARER OG FAMILIER: Det skal finnes en Transporter for ethvert oppdrag. Standard varebil bak, Caravelle foran. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Skuffende lik?

For vår del haddde vi håpet på en ny modell med et litt mer spenstig utseende. Men den risikoen har åpenbart ikke Volkswagen villet ta. Noen retro-hint som den nye Bulli som ble vist i 2011, var det heller ikke snakk om å integrere i designen. Riktignok med unntak av den to-fargede spesialutgaven av Multivan, Generation Six, vi ser på noen av bildene.

Les også: Jobbens tøffeste: VW Rockton

FUNKSJONELT: Volkswagen-standard anno 2015 skal gi trivsel for både håndverkere og familie-overhoder på tur. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Fem motorer

Volkswagen Transporter tilbys i Norge med fem motorer – tre nye TDI, og to TSI-motorer. Avhengig av effekt tilbys de med 5- eller 6-trinns manuell girkasse eller med en 7-trinns DSG automatkasse. Man kan dessuten bestille mange av variantene med 4Motion firehjulsdrift.

De helt nye TDI-motorene skal være spesielt utviklet for de tøffe kravene til nyttekjøretøy.

De har til felles et slagvolum på 1968 cm³, og kommer i tre effektvarianter på 102, 150 eller 204 hestekrefter. Alternativet er en bensinmotor, som også er på to liter og kommer i to varianter som yter enten 150 eller 204 hestekrefter.

LANSERINGSFEST: 500 tilskuere fra 30 land var tilstede under lanseringen, etter intro-musikk fra Mark Knopfler live, av T6 - sjette generasjon av tidenes varebil/minibuss-suksess, VW Transporter/Caravelle/Multivan/California Camper Van/Pickup... Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Alle motorene har start/stopp-system (motoren slår seg av når bilen stopper), som standard, skal være mer drivstofføkonomiske, og tilfredsstille utslippskravene til EU6-normen. Som vi nylig har skrevet, utgjør dette imidlertid ingen garanti for lave lokale utslipp.

Spekket med utstyr

Også når det gjelder sikkerhetsutstyr setter Nye T6en ny standard i klassen. Som standard har den nå sikkerhetssystemer som er blitt vanlige på personbiler, blant annet Front Assist som hjelper deg å unngå kollisjoner med bilen foran ved en bråstopp og såkalt City Nødbrems som kan forhindre påkjørsel av fotgjengere.

Multikollisjonsbrems som automatisk aktiverer bremsene ved en kollisjon, og en tretthetsvarsler som gjenkjenner avvik fra normal kjøreadferd og ber sjåføren ta en pause, er også blant nyvinningene.

Skulle ulykken allikevel oppstå er nå Thorax side- og hodekollisjonsputer standard. Nye T6 leveres også med et helt nytt infotainmentsystem med Bluetooth telefontilkobling som standard.

VIP-UTGAVE: Som multivan kan T6 leveres som alternativ til luksuslimousin. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Mye nytt tilleggsutstyr

Også når det gjelder tilleggsutstyret er det nå mange nye muligheter. Mot en ekstra kostnad kan man blant annet få adaptiv cruisekontroll som automatisk tilpasser farten til bilen foran.

Til ekstrautstyret hører også fjernlysassistenten, som automatisk blender fjernlyset ned for møtende trafikk - og oppvarmet frontrute.

Nye Volkswagen T6 vil lanseres i Norge i begynnelsen av september, men forhåndssalget vil starte allerede i løpet av mai - prisen er foreløpig ikke kjent.

ORIGINALEN: Her er en klassisk Bulli på Alpe-tur i 2011. I år kommer etterfølgeren i form av VW T6 Multivan. Foto: KAI-UWE KNOTH / VOLKSWAGEN AG
«GENERATION SIX»: I fire fargevarianter er spesialutgaven av Multivan-versjonen tilgjengelig i anledning lanseringen av den nye modellen. Foto: VOLKSWAGEN
FAMILIE-KONGEN: Multivan, her i retro-to-farget ham, blir toppversjonen av T6 som det var for T5. Foto: VOLKSWAGEN
GJENKJENNELIG: Det er ikke umiddelbart åpenbart for alle at T6 er en helt ny modell. Foto: VOLKSWAGEN
STORSELGER: Transporter har vært en av landets mest solgte biler når vi ser på person- og varebiler til sammen. Her er sjette generasjon i enkleste varebil-utførelse. Foto: VOLKSWAGEN
NYE CARAVELLE: Volkswagen prøver seg ikke med noen ny designretning tross helt ny modell. Foto: VOLKSWAGEN
DET DU IKKE SER: Nye Transporter har fått nye dieselmotorer. Foto: VOLKSWAGEN
SUKSESS GARANTERT: T6 avløser sin forgjenger 13 år etter forrige gang det kom en ny folkevognbuss. Foto: VOLKSWAGEN
VARER OG FAMILIER: Det skal finnes en Transporter for ethvert oppdrag. Standard varebil bak, Caravelle foran. Foto: VOLKSWAGEN
LANSERINGSFEST: 500 tilskuere fra 30 land var tilstede under lanseringen av T6 - sjette generasjon av tidenes varebil/minibuss-suksess. Foto: VOLKSWAGEN
FUNKSJONELT: Volkswagen-standard anno 2015 skal gi trivsel for både håndverkere og familie-overhoder på tur. Foto: VOLKSWAGEN
VIP-UTGAVE: Som multivan kan T6 leveres som alternativ til luksuslimousin. Foto: VOLKSWAGEN