Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Ny folkemodell fra VW

Spennende motorer, lavt forbruk og klare likhetstrekk med Golf kjennetegner nye Polo.

Polo kom allerede i 2002 og er dermed en ganske gammel bil, klart eldre enn dens viktigste konkurrentene. Det har den fått lide for de siste årene når biler som Peugeot 207, Toyota Yaris og Skoda Fabia har fremstått som mer attraktive. Nå viser imidlertid Volkswagen en helt ny utgave av Polo, og den ligger an til å bli et skikkelig fremskritt.

Designmessig fremstår den nye utgaven klart mer moderne enn dagens trauste Polo. Ikke så rent lite inspirasjon er hentet fra storebror Golf. Dette gjelder også innvendig. Ettersom bilene vokser, blir småbilklassen aktuell for stadig flere kunder, og Polo burde kunne gi eksempelvis nettopp Golf litt kamp om interessentene.

Mange nye motorer

På den tekniske siden har det skjedd mye. Volkswagen har fornyet seg betydelig på motorfronten de siste par-tre årene. Det har ikke dagens Polo nytt noe særlig godt av og stiller stort sett til start med gamle og utdaterte motorer. Denne utgaven av Polo får derfor flere spennende og helt eller relativt nye motorer som er godt tilpasset vårt avgiftssystem. Det betyr forholdsvis lav effekt og lite CO2.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg



1,2-liters turbomotor

Vi har ikke informasjon om alle motorene ennå, men totalt syv alternativer med mellom 60 og 105 hestekrefter blir tilgjengelige fra starten. Av de motorene som nevnes, finner vi en firesylindret bensinturbo på 1,2 liter og med 105 hestekrefter. Kombinert med en syvtrinns dobbelkløtsjkasse slipper den ut 129 gram CO2, hvilket tilsvarer 0,55 liter per mil. Dette er en helt ny motor som vi gleder oss til å prøve nærmere i denne og andre biler.

96 gram CO2

På dieselsiden trekker man frem en tilsvarende ny 1,6-liter med 90 hester. I Bluemotion-utgave skal den klare seg med 0,36 liter per mil, noe som gir 96 gram CO2, to mindre enn Ford Fiesta Econetic som per i dag er best i klassen.

87 gram CO2 om et år?

Vel så spennende er Polo Bluemotion Concept Car. Den virker å være svært nær produksjonsferdig tilstand og Volkswagen lover et CO2-forbruk på svært lave 87 gram. Forbruket ligger på 0,33 liter. Motoren i denne bilen er en ny tresylindret 1,2-liter med common rail-innsprøytning. Effekten er 75 hestekrefter. Men dette er altså ikke en modell som kommer med det aller første. Trolig kommer den som produksjonsbil om et års tid.

Vanlige Polo går i salg i løpet av siste halvdel av sommeren. Noen priser er ikke klare.