Ny folke-SUV fra Nissan

Nissan Qashqai +2 er rett rundt hjørnet. Vi gir deg prisene, analyserer og holder nykommeren opp mot konkurrentene i folke-SUV-klassen.

Qashqai + 2 bygger på Nissan-suksessen Qashqai, som har solgt meget godt både her i landet og i Europa forøvrig . Den nye +2-utgaven har imidlertid vokst med 21 lengdecentimeter til 453 og med nesten fire høydecentimeter til 164. Dermed har Nissan fått plass til en tredje seterad.

Selv om Nissan understreker at tredje seterad egner seg best for personer lavere enn 160 centimeter, snakker vi altså her om en folke-SUV med syv seter som standardutstyr - noe som er unikt. Riktignok kan også Chevrolet Captiva og Mitsubishi Outlander leveres med en tredje seterad, men da mot tillegg i prisen.

Mange valgmuligeter

Det spesielle med den originale femsetersutgaven av Nissan Qashqai (i tillegg til navnet, som uttales Kashkai), er at bilen finnes i både forhjuls- og firehjulsdrevne utgaver. De to minste motorene - 1,6 bensin og 1,5 diesel - leveres kun i kombinasjon med forhjulsdrift. Den som velger en av de to største motorene - 2,0 bensin og 2,0 diesel - kan derimot velge mellom for- og firehjulsdrift.

Lav innstegspris

Qashqai +2 vises for tiden på bilutstillingen i Paris Foto: Knut Moberg Vis mer


Resultatet av denne drivlinjepolitikken er at Qashqai får en svært lav innstegspris - den forhjulsdrevne 1,6-utgaven starter på 235.000 kroner. Dermed blir Qashqai et annerledes alternativ til kompaktbiler som Toyota Auris og Volkswagen Golf.

Samtidig kan bilen altså leveres med 2,0-liters dieselmotor og firehjulsdrift (fra 342.000 kr). Det betyr at bilen - til tross for beskjeden utvendig lengde - faktisk også fremstår som et alternativ til folke-SUVene.

4x4xdieselxautomat

I tillegg er Qashqai en av svært få folkelig prisede biler som kan leveres med kombinasjonen firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir. Og den eneste bilen i prisklassen under 400.000.

Dieselutgavene av populære folke-SUVer som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4 tilbys ikke med automatgir uansett hvor mye man måtte være villig til å betale.

Mange alternativer

Foto: Knut Moberg Vis mer


Qashqai +2 tar har de samme drivlinje-alternativene som lillesøster. Det betyr at bilen vil bli tilgjengelig i to forhjulsdrevne billigvarianter med manuelle girkasser (1,6 bensin og 1,6 diesel) og to dyrere firehjulsdrevne varianter med mulighet for å slippe å gire (2.0 bensin får trinnløs girkasse, 2.0 diesel får tradisjonell automat). Den som ønsker 2,0-liters motor har også mulighet til å velge forhjulsdrift, men da forsvinner automatgir-opsjonen.

Pluss ca. 30.000 kr

Vis mer


Våre regnestykker viser at Qashqai +2 blir rundt 30.000 kroner dyrere enn den ordinære Qashqai. Her blir det imidlertid litt komplisert. For det første vil Qashqai +2 kun selges i mellomutstyrsnivået Acenta og topputstyrsnivået Tekna. Dette i motsetning til femsetersutgaven som også selges i grunnutstyrsnivået Visia.

For det andre varierer prisforskjellen med hvilket utstyrsnivå man sammenligner med. En Qashqai +2 Acenta koster nemlig 34.000 kroner mer enn femdørsutgaven, mens en Qashqai +2 Tekna koster 27.000 kroner mer Qashqai Tekna.

Forklaringen er ifølge importøren at Acenta-versjonen av Qashqai +2 blant annet har glasstak og takskinner, noe femdørsutgaven mangler. Tekna-versjonene er imidlertid utstyrsmessig jevnbyrdige.

Fra 280.000 kr?

Vis mer


Qashqai +2 introduseres i det norske markedet allerede den 22. inneværende måned. Dette gjelder imidlertid ikke småmotorene, som først kommer i februar 2009. Prisene for Qashqai +2 1.6 og 1.5 dCi er foreløpig ikke klare, men hvis vi tar utgangspunkt i prispåslaget for de store motorenes vedkommende kan vi spekulere oss frem til innstegsprisene. Da ender vi opp med drøye 280.000 kroner for 1.6 Acenta og drøye 291.000 kroner for 1.5 dCi Acenta. Hvis disse spekulasjonene slår til, blir Qashqai blant de rimeligste syvseterne i det norske markedet.

2.0 diesel: Fra 346.000 kr

2.0 dCi med forhjulsdrift vil starte på 346.000 kroner, mens den firehjulsdrevne utgaven starter på 385.000 kroner. For dieselutgavens vedkommende snakker vi altså om et prispåslag på 39.000 kroner for firehjulsdrift.

Den som ønsker automatgir må imidlertid betale dyrt. Automatgirpåslaget er hele 52.000 kroner, noe som gir en innstegspris på 437.000 kroner for Qashqai +2 med dieselx4x4xautomat.

2.0 bensin: Fra 324.000 kr

Den som er lei av å gire selv gjør derfor lurt i å titte på bensinutgaven i stedet. Denne starter på 324.000 kroner med forhjulsdrift (22.000 kroner billigere enn diesel) og vil starte på 358.000 kroner med drift på alle fire (27.000 kroner billigere enn diesel). Den som er rask i hoderegning forstår dermed at 4x4-påslaget er 34.000 kr (vs 39.000 for dieselvariantens vedkommende).

Det som er enda mer interessant, er at den trinnløse girkassen (CVT, Continously Variable Transmission) "kun" koster 19.000 kroner. Det betyr at en Qashqai +2 2.0 4x4 CVT koster 377.000 kroner, 60.000 kroner mindre enn en diesel-alternativet.

Ikke så dyr likevel

Vis mer


Du som har lyst på firehjulsdrift og dieselmotor må altså belage deg på å punge ut med minimum 385.000 kroner, noe som er en relativt høy innstegspris sammenlignet med de fleste folke-SUVene (se tabell). I den sammenheng må vi imidlertid skynde oss å legge til at ingen av de andre bilene i listen har syv sitteplasser. Dessuten er Qashqai +2 Tekna langt bedre utstyrt enn de fleste andre innstegsvariantene i vår liste.

Straks på plass

Qashqai +2 introduseres altså den 22. oktober. 1,6 bensin og 1,5 diesel er først på plass i februar 2009.

  • Les mye mer om Qashqai +2 her.
  • Våre tester av den originale Qashqai finner du her.
  • Store Qashqai +2-bilder finner du her.
  • Nissan Qashqai +2: Priser
     GirkasseDriftVisiaAcentaTekna
    1.6 (bensin)ManForhjul???
          
    2.0 (bensin)ManForhjulx324000332000
     Man4x4x358000366000
     CVT4x4x377000385000
          
    1.5 dCiManForhjul???
          
    2.0 dCiManForhjulx346000354000
     Man4x4x385000393000
     Aut4x4x437000445000
          
    Prisene er avrundet til nærmeste tusen.
    Man=Manuell girkasse, Aut=Automatgirkasse, CVT=Trinnløs girkasse, ?=Priser foreløpig ikke klare, x=Ikke tilgjengelig


    Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder