Ny Focus på trappene

Konkurransen i kompaktklassen er hardere enn noensinne, noe som har gått hardt utover Ford Focus. Nå arbeider Ford på spreng med neste generasjon.

Ny Focus på trappene

  1. Fotoalbum


Ford Focus tok over etter Escort høsten 1998 og ble umiddelbart en salgsuksess, ikke minst i Norge. Focus ble kåret til Årets bil i 1999 og oppnådde fjerdeplass på den norske bestselgerlisten både dette året og i 2000. Til tross for en ansiktsløfting i 2001 dalte Focus fra fjerde- til sjetteplass dette året og siden har det bare gått nedover. I fjor falt Focus ut av ti-på-topp-listen og måtte nøye seg med en ellevteplass. Ved utgangen av september i år var det kun solgt 1.280 Focuser, noe som kun kvalifiserer til en fjortendeplass.

Golf V, Mazda 3 og ny Astra

Det betyr at Ford Focus ikke har taklet konkurransen fra knallharde konkurrenter som Toyota Corolla, Peugeot 307 og Volkswagen Golf. Og med tanke på at femte generasjon Golf nå er på plass, blir ikke situasjonen enklere. Når vi i tillegg vet at en splitter ny Mazda 3 nylig er lansert og at en helt ny Astra kommer etter jul, ser situasjonen enda svartere ut for Focus. Dermed finnes det bare én løsning - Ford må trekke en ny helt ny og svært konkurransedyktig Focus opp av hatten.

Høsten 2004

Bildet er manipulert. Vis mer


Dette er selvfølgelig Ford klar over. Derfor arbeides det nå på spreng med Focus II, som sannsynligvis vil være klar høsten 2004. Men foreløpig har Ford bestemt seg for å holde tett om den nye bilen. Det ville nemlig ikke vært spesielt salgsfremmende for den eksisterende utgaven om bilder av en ny og mye flottere Focus ble kjent.

Vi er imidlertid ikke avhengige av Ford. Vår samarbeidspartner Automedia har allerede fotografert en lett kamuflert Focus II. På dette grunnlag har Automedia laget et manipulert bilde av den nye bilen. Bildet viser en bil som etter vårt syn tar vare på Focus-arven, kanskje i litt for stor grad. Vi synes nemlig ikke bilen som fremtrer på Automedias bilde ser spesielt spennende ut.

Plattformdeling

Det som i hvert fall er sikkert, er at Focus II vil bli bygget på samme plattform som Focus C-Max, Mazda 3 og nye Volvo S40. For Ford sin skyld får vi håpe at dette gir grunnlag for like gode kjøreegenskaper som det dagens utgave kan skilte med.

Ifølge Automedia vil Focus II både bli bredere og lengre enn Focus I, noe som bør resultere i bedre plass. Automedia hevder også at nye Focus vil komme i flere varianter enn dagens utgave. For eksempel hevder de at en sportslig kupé-variant vil se dagens lys.

Firehjulsdrift


Automedia mener også at Ford samarbeider med Bosch om å utvikle et firehjulsdriftsystem for Focus II. Dette er absolutt ikke utenkelig. Det ligger nemlig i kortene at en ny V50-basert Volvo-SUV og neste generasjon Land Rover Freelander vil bruke elementer fra den samme plattformen som Focus II. Automedia hevder videre at Ford arbeider med en halvautomatisk girkasse som skal minne mye om Audis DSG-girkasse. Sistnevnte kjennetegnes ved sine to kløtsjer, noe som gir særdeles raske girskift.

At nye Focus er en svært viktig bil for Ford er det liten tvil om. Om nye Focus vil klare å hamle opp med Golf, 307, Corolla, Mazda 3, Astra og alle de andre - det gjenstår å se.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder