<b>TIDSRIKTIG:</b> Med rene linjer og skjerm på høykant, head-up display i farger og et svært begrenset antall knapper, er førermiljøet i nye Renault Scénic og Grand Scénic så absolutt i tiden. Foto: RENAULT
TIDSRIKTIG: Med rene linjer og skjerm på høykant, head-up display i farger og et svært begrenset antall knapper, er førermiljøet i nye Renault Scénic og Grand Scénic så absolutt i tiden. Foto: RENAULTVis mer

Ny flerbruksbil: Renault Grand Scénic tredje generasjon

Fleksibil-pionéren Renault lanserer nå en større versjon av fjerde generasjon Scénic.

Da Renault Scénic første gang ble lansert i 1996, skapte den en helt ny bilklasse, den kompakte flerbruksbilen - som vi ofte har kalt fleksibil. De fikk snart konkurranse fra blant annet Opel (Zafira), Citroën (Xsara Picasso) og Volkswagen (Touran).

Praktisk først og fremst

Til tross for at disse bilene er de mest praktiske for familiebruk og også har best plassutnyttelse, har de ikke klart å ta kampen opp mot folkesuvene. Men de har sin nisje og sine tilhengere - i flere land i Europa er de mer populære enn hos oss - og nå lanserer Renault en helt ny generasjon Scénic og Grand Scénic.

Nye Scénic ble vist på bilutstillingen i Genève i mars og vi har omtalt den tidligere.

Fem eller syv seter

Grand Scénic er den større slektningen - 24 centimeter lengre enn «lillebror» og fremstår på sett og vis som en egen modell. Den kan leveres både som 5-seter - da med enorm bagasjeplass i forhold til størrelsen - eller som 7-seter.

STOR - OG MIDDELS: Grand Scénic for dem med stort plassbehov og og Scénic for dem med et noe mindre er begge romslige biler. Foto: RENAULT Vis mer


Med to seterader byr den på 222 liter mer enn Scénic, det betyr hele 718 liter bagasjeromsvolum. Dette kan økes til 866 liter når baksetene er skjøvet til fremre posisjon.

I likhet med den kortere versjonen kommer bilen oppsiktsvekkende nok med 20-tommers aluminiumsfelger som standard. For å ivareta komforten er samtidig dekkprofilen rimelig høy - 10,7 centimeter. Standard-dimensjonene er 195/55-20.

Ganske stor

Bilen er ellers 463 centimeter lang, 186 centimeter bred og 166 centimeter høy over en akselavstand på 280 centimeter. Det går altså nesten ikke an å snakke om «kompakt» fleksibil lenger.

MER ATTRAKTIV: For vår del synes vi designteamet til Laurens van den Acker har gjort underverker med Renault-designen Foto: RENAULT Vis mer


Inne i bilen er det tradisjonen tro de praktiske aspektene som dominerer, med flust med oppbevaringsrom - blant annet under gulvet. Til sammen gir disse rommene 63 liter oppbevaringsplass.

I stedet for et klassisk hanskerom finner man for eksempel en voluminøs skuff som Renault kaller Easy Life Drawer, med et volum på 11,5 liter. Den er utstyrt med lys og kjøling, åpnes ved hjelp av en elektronisk sensor og låses automatisk når tenningen slås av.

Senterkonsollen er mobil og kan flyttes fremover eller bakover etter behov - den har også et stort oppbevaringsrom på 13 liter.

FLYTENDE LINJER: I forhold til den lite harmoniske linjeføringen på forgjengeren er designen på nykommeren utvilsomt mer behagelig å betrakte. Foto: RENAULT Vis mer


Fleksi-løsninger

Seteløsningene er fleksible. Passasjersetet foran har en seterygg som kan legges ned slik at gjenstander på opptil 285 centimeter i lengden får plass inne i kupéen. Bakre seterad har en 40/60-deling der delene kan flyttes i lengderetningen uavhengig av hverandre.

På høyere utstyrsnivåer leveres en såkalt ett-trykksløsning der seteryggene felles ned og gir et helt flatt bagasjeromsgulv. Dette gjøres enten ved en berøring på skjermen til multimedianlegget (R-Link 2) i dashbordet eller via kontrollenheten i bagasjerommet.

R-Link 2 er infotainmentløsningen vi allerede kjenner fra Renault Talisman og grensesnittet er en 8,7-tommers skjerm plassert på høykant i midtkonsollen. Den har blant annet stemmestyring for navigasjon, telefon-oppsett, apper og lydanlegg. SD-kortslisse, USB-porter og jack-inngang samt 12 V-uttak er plassert både foran og bak.

FLATT GULV: Med den såkalte One Touch-løsningen er det gjort med et tastetrykk å forvandle failiebilen til "varebil". Foto: RENAULT Vis mer


Tidsmessige systemer

Renault har innført det man i dag forventer av aktive sikkerhetssystemer i sine modeller og det gjelder selvsagt også nye Grand Scénic. Vi henviser til vår vintertest av nye Talisman stasjonsvogn - med firehjulsstyring - for nærmere beskrivelser.

Motorene er tradisjonelle medunntak av en dieselversjon som kommer til å ha en ekstra elektrisk hjelp kalt Hybrid Assist gjennom et 48-voltssystem. Vi testet nylig den første bilen i serieproduksjon som er utstyrt med noe lignende, nemlig Audi SQ7 TDI.

Mest diesel - fortsatt

Hele fem dieselvarianter tilbys, med effekt fra 110 til 160 hestekrefter, mens utvalget bensinmotoriseringer begrenser seg til TCe-motorer på 115 og 130 hestekrefter. Mer om disse drivlinjene kan du lese om her i vår test av nye Renault Mégane.

Nye Renault Scénic og Grand Scénic kommer på markedet mot slutten av året. Når de kommer til norske forhandlere, er ennå ikke definitivt fastsatt.

LES OGSÅ:
Større folkesuv fra Renault - denne gangen treffer de bedre
Vintertest av Kadjar 4x4
Smart og annerledes crossover