E 350 CDI (C207) Foto: Daimler
E 350 CDI (C207) Foto: DaimlerVis mer

Ny, elegant Mercedes

E-klasse Coupé er det offisielle navnet på denne bilen som etterfølger CLK.

I kjølvannet av presentasjonen av nye Mercedes E-klasse ganske nylig kan vi i dag bringe bilder og informasjon angående dens mer sporty avlegger, E-klasse kupé. Etter å ha måttet nøye oss med diverse spionbilder i lengre tid var det gledelig omsider å kunne hvile øynene på offisielle bilder av den etter vår mening elegant utformede CLK-etterfølgeren.

Stilsikker

Designen er resultatet av et ønske om å kombinere Mercedes-kupéenes klassiske stilsikkerhet med den nye E-klassens identitet. Sett rett fra siden minner bilen mer om en C-klasse-basert kupé, men både fronten og i stor grad interiøret bærer preg av nye E-klasse, som vi skal prøvekjøre om få uker. Uansett er linjeføringen utvilsomt kupé-dominert med fravær av B-stolpe og høy og avrundet hekk med egne baklykter som dominerende elementer. Den aerodynamiske koeffisienten er oppsiktsvekkende lav: 0,24 Cd.

Nye motorer

Vis mer


E-klasse kupé får et utvalg av motorene som ble lansert i forbindelse med lanseringen av E-klasse sedan. Alle får betegnelsen BlueEfficiency med unntak av toppmotoriseringen i E 500 Coupé. Som vi tidligere har det skjedd mye, ikke minst i den rimeligste enden som jo er mest interessant her i Norge. Én firesylindret dieselmotor med dobbelturbo finnes i tre effektutgaver med enten 136, 170 eller 204 hester. Førstnevnte presenteres i E-klasse sedan, men står ikke på spesifikasjonene til kupéen. Sistnevnte gir hele 500 newtonmeter og dermed nøyaktig de samme ytelsene som 320 CDI for bare få år tilbake. Forbruket er imidlertid betydelig lavere. Alle tre varianter bruker 0,53 liter per mil og slipper ut 139 gram CO2. Det er bra for den kraftigste varianten, greit for den mellomste og ikke veldig imponerende for den svakeste, med tanke på at dette er en helt ny bil.

E 350 CDI (C207) 2008
E 350 CDI (C207) Foto: Daimler
E 350 CDI (C207) 2008
E 350 CDI (C207) 2008
E 350 CDI (C207) 2008
E 500 Coupe (C207) 2008
E 500 Coupe (C207) 2008
E 500 Coupe (C207) 2008
E 500 (C207)
E 500 (C207) 2008
E 350 CGi Coupé (C207) BlueEFFICIENCY Launch Edition 2009
E 350 CGi Coupé (C207) BlueEFFICIENCY Launch Edition 2009
E 500 (C207)


Kun én sekssylindret dieselmotor er foreløpig tilgjengelig, 350 CDI med 231 hestekrefter. I løpet av et noen få måneder vil denne også komme som Bluetec-variant med 211 hester. Foreløpig sies det ingenting om noen eventuell åttesylindret dieselmotor, eller noen sterkere versjon av den sekssylindrede motoren.

Vis mer


På bensinsiden starter man med en ny turbomotor, på 1,8 liter. Denne har direkteinnsprøytning og kommer med 184 og 204 hester, under navnene 200 og 250 CGI. Førstnevnte klarer seg med 0,68 liter per mil og 159 gram CO2, blant annet takket være automatisk start-stopp-teknikk. Neste trinn på stigen blir en 3,5-liter med 292 hester og en 5,5-liter med 388 hester. Begge disse motorene sitter også i utgående E-klasse, men Mercedes har finpusset litt på forbrukstallene.

Elektroniske hjelpere

Vis mer


E-klasse kupé er, som sedanen også preget av mye annen teknologi, hvor en del må betales ekstra for. Adaptive main beam assist sørger for å slå av og på langlysene etter møtende trafikk. Dette kommer i tillegg til Mercedes’ vanlige aktive lyssystem og LED kjørelys. Sensorer overvåker også blindsonen og varsler dersom du er i ferd med å vingle ut av kjørefeltet ditt. I likhet med nye Opel Insignia kan E-klasse også lese av veiskiltene og minne deg på fartsgrensene. Et spesielt nattkamera skal gi det bedre sikt i mørket og lyser i tillegg opp eventuell fotgjengeren på skjermen for å varsle føreren.

Tretthetsvarsler

Vis mer


Dersom føreren skulle bli trett, har nye E-klasse ambisjoner om å avdekke dette gjennom å overvåke 70 parametere knyttet til sjåførens adferd. En annen sikkerhetsfunksjon skal varsle føreren dersom avstandsensorer oppdager at en kollisjon er i ferd med å inntreffe. Bremsene lades i tillegg med det bremsetrykket som er nødvendig. Dersom føreren ikke reagerer, vil bilen til slutt automatisk bråbremse for å redusere hastigheten og dermed kreftene i kollisjonen. Presafe er også på plass og sørger for at innstillinger på seter, vinduer, kollisjonsputer og sikkerhetsbelter er best mulig før en eventuell kollisjon.

Aktive støtdempere

På chassissiden er stålfjærer og aktive støtdempere standard. Dersom du kjøper Avantgarde-pakken eller bestiller det ekstra, får du også et senket sportschassis med mulighet for å velge mellom ulike karakteristikker på støtdemperne. Luftfjæring er standard på E 500 og tilgjengelig til E 350 og 350 CDI.

Mercedes E-klasse kupé skal være ute hos forhandlerne i mai 2009.