<b>FOR FÅ STASJONER:</b>Foreløpig er brenselcelleteknologiens største utfordring at det finnes så få hydrogenstasjoner. I dag finnes det kun tre i Norge.                                Foto: MARIUS BORNSTEIN
FOR FÅ STASJONER:Foreløpig er brenselcelleteknologiens største utfordring at det finnes så få hydrogenstasjoner. I dag finnes det kun tre i Norge. Foto: MARIUS BORNSTEINVis mer

Ny elbilrekord for Hyundai

Hyundais el-brenselcellebil ix35 kjørte nylig 700,3 km på en tank. Den har i utgangspunktet en beregnet rekkevidde på 594 kilometer.

Marius Bornstein og Arnt Gjøran Hartvig heter de to som akkurat har gjennomført rekordturen. Bornstein har tidligere bevist at det er mulig å kjøre fra Oslo til Monaco med en el-brenselcellebil. Nå har de bevist at det lar seg gjøre å kjøre enda lenger, til og med lenger enn hva bilen egentlig skal kunne.

Overraskende

Bornstein og Hartvig hadde som mål å kjøre fra Oslo og helt til København på en tank, noe de i utgangspunktet var litt skeptiske til om ville gå. Da de kom frem innså de at tanken faktisk hadde enda mer å gå på.

- Vi trodde det skulle holde hardt til København, men da vi kom dit skjønte vi at det var potensiale for å komme seg videre på samme tank. Vi hadde en liten sightseeing i København før vi satt kursen mot Malmø og vårt nye mål om å klare 700 km. Da vi ankom fyllestasjonen i Malmø hadde vi enda noen få mil å gå på, sier Bornstein.

Tesla Model S P85, som har blitt en stor suksess i Norge, har en beregnet rekkevidde på cirka 500 kilometer. Den lange rekkevidden er en stor del av grunnen til at den har blitt så populær. Nå har den altså fått en konkurrent.

700 KILOMETER:Marius Bornstein og Arnt Gjøran Hartvig kjørte 700 kilometer på en tank, og selv da var den ikke tom. Foto: SHOT ON GOPRO Vis mer




Rekordforsøket tok cirka ti timer med en gjennomsnittshastighet på 76 km/t. Vær og kjøreforhold var noe variert med temperaturer mellom 10 og 20 grader.

OSLO-KØBENHAVN-MALMØ:Rekordturen gikk fra Oslo til København og tilbake til Malmø. Turen tok 10 timer med en gjennomsnittsfart på 76 km/t. Foto: SHOT ON GOPRO Vis mer


Testsjåførene kunne til enhver tid holde seg oppdatert på forbruk og kapasitet gjennom en PC som var koblet til bilen.

Veldig nytt

Foreløpig finnes det få biler som drives av el-brenselcelle. Hyundai har som første bilfabrikant startet masseproduksjon av el-brenselcellebiler.

Men, når man ser hvor langt man kan komme på kun en tank, gir dette en god pekepinn på hvilket potensiale som ligger i denne teknologien. Noe som gjør det naturlig å tro at dette er noe det vil bli mer av i fremtiden.

Energirik gass

En el-brenselcellebil er kort fortalt en elektrisk bil som drives av en brenselcelle i stedet for batterier, som tradisjonelle el-biler har.

Man fyller opp tanken på bilen med hydrogen som er en svært energirik gass. Brenselcellen i bilen blander så hydrogenet med oksygen og som skaper den elektrisk energien som driver motoren.

Brenselcellebilers eneste utslipp er rent vann, og er dermed noe av den mest miljøvennlige teknologien som finnes.

ENERGIRIK:Hydrogen er en svært energirik gass. Brenselcellen i bilen blander hydrogenet med oksygen og skaper elektrisk energi som driver motoren. Foto: HYUNDAI Vis mer


Få stasjoner

Den største begrensningen med denne teknologien i dag er tilgangen på hydrogenstasjoner.

I dag finnes det kun tre hydrogenstasjoner i Norge, i henholdsvis Oslo, Lillestrøm og Porsgrunn. Disse stasjonene kan produsere hydrogen selv, slik at man slipper transport av drivstoff. Noe som både sparer penger og miljøet.

Satser på fremtiden

Det er i utgangspunktet planlagt salg av 75 Hyundai ix35 med brenselcelleteknologi i Europa i løpet av 2014. I USA blir det levert biler allerede i sommer.

I løpet av de to neste årene regner man med at el-hydrogenbiler vil være konkurransedyktige på pris for den vanlige mann i gata, men dette avhenger av en forbedret og utvidet infrastruktur og at flere stasjoner bygges.

Elbil - nå er det flere ladestasjoner i nord

Prosessen er allerede påbegynt, og HyNor og Hyop er to organisasjoner som jobber for dette.

Blant annet har de en intensjonsavtale med Toyota, Nissan, Honda og Hyundai om markedsintroduksjon av hydrogenbiler og tilhørende infrastruktur i Norden i perioden 2014 til 2017.