KOMMER ETTER: Med det opplagte unntak av Nissan, har ikke de japanske bilprodusentene vært særlig frempå når det gjelder elbil. Men nå viser Honda en konseptbil som vil få et raskt etterpill i form av en elbil i produksjon i løpet av de kommende to årene. Foto: Rune M. Nesheim
KOMMER ETTER: Med det opplagte unntak av Nissan, har ikke de japanske bilprodusentene vært særlig frempå når det gjelder elbil. Men nå viser Honda en konseptbil som vil få et raskt etterpill i form av en elbil i produksjon i løpet av de kommende to årene. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Honda Urban EV Concept

Ny elbil snart på markedet

Honda er allerede godt i gang med sin satsing på elbil, viser det seg. Denne tassen er en av messens godt bevarte hemmeligheter.

Av japanske produsenter er det i hovedsak Nissan, som nylig presenterte nye Leaf, og til en viss grad Mitsubishi, med lille i-MiEV, som har vært aktive innen elbil. Giganten Toyota, som verdensledende på hybridbiler, har på sin side lenge holdt igjen når det gjeder ladbare biler, og spesielt rene elbiler. Det samme gjelder Honda, som også har leflet en del med hybrider. Begge har derimot utviklet elbiler som bruker brenselceller i stedet for stor batteripakke - vi har testet både Toyota Mirai, som selges i Norge, og den helt nye Honda Clarity.

ANNERLEDES: Honda Urban EV Concept har en slående design, som muligens vil bli noe nedtonet på produksjonsmodellen. I bakgrunnen skimter vi helt ny CR-V, som vil komme som hybrid. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Japanere som satser

I fjor annonserte Toyota imidlertid at de akter å ha batteri-elbil på plass til OL i Tokyo i 2020. Og, etter tidligere å ha lansert Clarity også som batteri-elbil, viser Honda altså sin første bil utviklet 100 prosent som batteri-elbil. SaDenne skal komme i produksjon i løpet av kommende toårsperiode. Dette er en utpreget bybil, som er enda mindre enn småbilen Honda Jazz. Hondas Urban EV er nemlig 10 centimeter kortere enn dagens innstegsmodell.

Honda akter for øvrig å elektrifisere alle kommende nye modeller for Europa og først ut blir en hybrid versjon av helt nye Honda CR-V, SUV-en som antakelig kommer hit rundt årsskiftet.

BYBIL: Aner vi innflytelse fra Mini, kanskje også fra Autobianchi, i Hondas elbil? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Strøm begge veier

Honda har ellers svært lite teknisk informasjon om den kommende elbilen - her opplyses ikke om batteriets kapasitet, hvilke lademuligheter det er planlagt for eller noe om bilens rekkevidde. Det annonseres bare at det utvikles batteripakker med «høy energitetthet og lav vekt».

Men likhet med Nissan, annonserer Honda at elbilene deres vil bli en del av en integrert energistyring, der strøm vil tilføres bilen fra nettet, men vil også kunne føres tilbake til nettet ved behov.

KONSEPT: Produksjonsbilen blir muligens mer nøktern i fremtoningen, men skjerm i døren i stedet for sidespeil er jo en artig, om ikke ny, idé. Foto: Honda Vis mer

Panorama-display

Vi får også vite litt om interiøret, deriblant at den lille bilen har plass til fire med en benk foran og en bak.

I dashbordet sitter en heldekkende skjerm som strekker seg hele veien fra dør til dør, også bak en såkalt «flytende» konsoll med et panorama-display. Skjermen har på dørsiden funksjon som sidespeil takket være sidemonterte kameraer.

Les også:

Ny og rimelig elbil: Smart Electric

BMW i3 oppgraderes igjen, og kommer i ny versjon

De ni mest spennende elbilene vi venter på

Flere bilder:

AutoExpress
AutoExpress
AutoExpress

Alle foto: Honda