<strong>DEN TUNGE BOKSEN:</strong> Sørg for eget oppheng til denne, slik at ikke vekten blir hengende i ladestøpselet. Det er et av rådene for tryggere elbil-lading hjemme. Foto: KNUT MOBERG
DEN TUNGE BOKSEN: Sørg for eget oppheng til denne, slik at ikke vekten blir hengende i ladestøpselet. Det er et av rådene for tryggere elbil-lading hjemme. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Ny elbil i gammel garasje?

Gammelt elektrisk opplegg kan være elbilens verste fiende. Og det er ikke det eneste du bør passe på.

På ladekabelen til mange elbiler er en boks montert rett etter støpselet som skal i kontakten. Denne boksen veier et sted rundt tre kilo, og det finnes sjelden en naturlig plassering av den, annet enn å la den henge etter kabelen.

Det bør du helst unngå.

- Særlig ved bruk av utekontakter i trehus, garasjer eller hytter, er det viktig å passe på at ladeboksen ikke henger fritt, men har god avlastning for vekten, sier Ove Guttormsen, administrerende direktør i Nelfo, bransjeforeningen for elektrobedriftene.

I en egen folder utarbeidet av Nelfo, Norsk Elbilforening, DSB og NEK, presiseres det også at man for ladekabler med slike bokser bør ha en kurv eller krok til boksen, for å avlaste kabelen under lading.

En vanlig stikkontakt er dimensjonert for en belastning på en halv kilo, og det er ikke uvanlig å se støpsler som henger på halv tolv på grunn av belastning fra den nevnte boksen.


Her finner du folderen om emnet.

Gamle anlegg

Et ordinært elektrisk anlegg er i utgangspunktet ikke dimensjonert for så store belastninger over tid, som blant annet lading av elbiler medfører.

Mange eldre garasjer og uthus har elektriske anlegg som ikke var dimensjonert til å lade elbiler den gangen de ble satt opp. Andre har kanskje løsninger som er satt opp av ukyndige hjemmesnekkere, og for flere år tilbake.

Elektrikerjobbene du kan gjøre selv

ØNSKER HURTIGLADERE: Ove Guttormsen i Nelfo ønsker ladebokser velkommen. Foto: JOHN PETTER REINERTSEN Vis mer


Er du i tvil om anlegget tåler belastningen, oppfordrer Guttormsen at du i det minste sjekker både støpsel og stikkontakt jevnlig for skader eller misfarging fra varmegang.

Dårlige installasjoner

Det vanligste i en garasje er en kurs på 16 Ampére. En typisk strømstyrke ved de vanligste ladeløsningene er 8-13 Ampére.

For borettslag og sameier bør kapasiteten i det elektriske anlegget vurderes av fagfolk før det monteres uttak for lading, en regel man gjerne kan videreføre inn i de tusen eneboliger også.

Et minimumskrav til selv den minste installasjonen er at det sitter en jordfeilbryter i forbindelse med den kursen man lader på. I tillegg bør man unngå doble kontakter.

Blir kursen allerede belastet med en bil som står til lading, så er det liten eller ingen kapasitet igjen til andre ting.

Et parkeringshus i Oslo fikk erfare dette etter å ha montert doble stikkontakter for lading av elbiler. En bil ble satt på lading, og det gikk greit. Da ytterligere en bil kom og plugget seg inn gikk naturligvis sikringen, og ingen av dem fikk ladet.

Bytte til ladeboks?

Aller helst ser Guttormsen at eierne av elbiler benytter utstyr som faktisk er ment for lading av biler. Til dette mener han at en ladeboks er det tryggeste, en innretning som i tillegg senker ladetiden betraktelig.

Dette er imidlertid utstyr som koster en del penger, og langt fra alle elbileiere vil eller kan få en slik ladeboks på plass.

Eller hva med BMWs nydelige løsning for elbiler, som både lader bilen, og lager strøm.

Tre nivåer

Det er stort sett tre forskjellige nivåer på ladestrukturer til elbil i Norge, kalt Mode 1, Mode 2 og Mode 3.

  • Mode 1 er enkleste sort, med en ren kabel uten kommunikasjon eller jordfeilbryter. Her er strømstyrken opp til 13A.
  • Mode 2 er en løsning hvor det sitter en ladeboks på kabelen, med jordfeilbryter og overvåking av ladeprosessen. Maksimal ladestrøm er 16A, mens den i de fleste tilfeller ligger mellom 8-13A.
  • Mode 3 har en spesialkontakt og ladestrøm opp til 32A. I tillegg benytter den trefas på 400V. Kabelen huser også ledere for kommunikasjon mellom bilen og ladestasjonen.
Fremtidens system? Åpnet smart ladestasjon for elbiler

Motstand hos strømleverandørene

Allerede nå er det områder i Norge hvor kraftselskapene ikke ønsker at brukere skal sette opp hurtigladere. Dette fordi det krever kapasitet som leverandøren ikke kan garantere uten at det går ut over andre.

Norge har et såkalt svakt strømnett, og man kan oppleve ustabile forhold når belastningen blir stor.

Gudbrandsdal Energi har i følge NRK Hedmark og Oppland gått så langt at de
oppfordrer strømkundene å ikke montere hurtigladere.

Selskapets nettsjef, Svein Ove Ånsløkken, mener at man mange steder i området må skru av all annen strøm i boligen dersom man ønsker å benytte hurtiglader. Aller helst ser han at elbileierne langtidslader.

I motsatt tilfelle kan kunden selv risikere å ende opp med regningen for utbyggingen av strømnettet.

Var det noen som trodde vi skulle komme til dette punktet så raskt, mon tro?