Ny eksplosiv Porsche Cayenne Turbo

Utadvendt og eksklusivt fra Rinspeed: i salg fra april - for de med tykke lommebøker.

Ny eksplosiv Porsche Cayenne Turbo

  1. Chopster: Store bilder


Som vi skrev så sent som september i fjor, har Porsche Cayenne Turbo blitt oppgradert til 500 hestekrefter. Synes du allikevel den eksisterende modellen ser for sivilisert ut og har for svak motor? Fortvil ikke: Det sveitsiske tuning- og utviklingsfirmaet Rinspeed, i samarbeid med Engineering-firmaet EDAG, har en løsning på ditt problem. Den heter Rinspeed Chopster, og på disse bildene kan du beundre det arbeidet som er blitt lagt ned i å skape en mer "utadvent og eksklusiv" bil, som Rinspeed selv uttrykker det, for de mer krevende kundene.


"Avhugget" tak

Chopster er avledet av Chopper, det vil si en bil hvis høyde er blitt senket ved at takhøyden er blitt redusert. Dette gir et spesielt og visstnok mer sportslig utseende. Det er ingen tvil om at denne Chopsteren vil bli lagt merke til, både på bilutstillingen i Genève i mars og på veien når den blir å se - for de heldige - ute i trafikken en gang utpå våren. Den kan med litt fantasi gi en illusjon av en amerikansk fotballspiller forkledt som bil, med de brede skuldrende og det nærmest "pansrede" utseende. Karrosseriet er av stål og komposittmaterialer; chassiet er av stål. Den spesifikke fronten domineres av luftinntakene som må til for at ladeluftkjølerne skal få puste.


Det interiøret som blir vist på bildene er ganske oppsiktsvekkende, men det er visst få grenser for de tilvalgsmuligheter kundene kan få. Seteløsningen er utviklet i samarbeid med Recaro. Sportsseter fra Cobra seats kan fås istedet. Bilen vi ser her vil bli vist på Rinspeeds stand i Genève, mens en annen utgave i annerledes utførelse vil bli vist på EDAGs.

Toppfart 290, 4,4 sekunder fra 0 til 100

Men det er ikke bare påkledningen som er dynamisk. Under panseret ligger resultatet av et samarbeid mellom Rinspeed, partneren EDAG og ingeniørene fra BSO-gruppen. Med utgangspunkt i Cayenne-motoren har de utviklet den foreliggende Chopster-kraftkilden, V8-motoren på 4,5 liter utstyrt med to turboladere med et trykk på 1,2 bar. De to ladeluftkjølerne er helt nyutviklet, avgass-systemet er designet og utviklet av BSO med tanke på reduksjon i bak-trykk samt et mer sportslig lydbilde.


Motoren yter dermed i overkant av 600 hestekrefter hvilket er en forbedring på 150 i forhold til de 450 hestene de disponerte i utgangspunktet (i mellomtiden hevet Porsche selv nivået til 500 hester i sin egen Cayenne turbo). Dreiemomentet er solide 790 Newtonmeter fra 2.500 til 4.950 omdreininger i minuttet. Dette gir en topphastighet på 290 kilometer i timen. Øvelsen 0-100 skal gå unna på 4,4 sekunder.

Chassis og hjuloppheng er selvfølgelig bearbeidet for å holde følge med ytelsesnivået, og Chopsters temmelig rå look understrekes av kraftig hjulutstyr med ultra-lavprofils Conti-dekk på spesielt utviklede 23 tommers aluminiumsfelger. Hjuldimensjoner: solide 315/25 R 23 Y XL.

Det skal bli mulig å bestille sitt eksemplar fra Rinspeed i april. Regn fra 2,7 millioner kroner - før ditt eget, personlig tilpassede utstyrsnivå, pluss norske avgifter, tilkommer.

DinSide har testet Porsche Cayenne tidligere:

  • Her er testen av Cayenne med V6-motor.
  • Her finner du vår test av Cayenne turbo.
  • Store bilder finner du her.
  • Alle Genevè-nyhetene
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder