Ny Dodge Durango med hybrid og ESP

Dodge kommer med flere drivstoffbesparende tiltak på neste generasjon Durango, men ikke dieselmotor.

Vis mer

Ny Dodge Durango med hybrid og ESP

  1. Store bilder
Vis mer


Dodge lager ikke de mest sofistikerte bilene, men akkurat Durango har vært veldig populær her i Norge. En rekke importører tar inn denne bilen og selger den som to- og treseters lastebil, og som kjent har det ikke vært avgifter på disse i det hele tatt. Nå når disse bilene får fartssperre har det også dukket opp Durango registrert som varebil klasse 2. Da blir det ikke fartssperre og heller ikke dobbel sats i bomringen.

Fremskritt

Betalingsviljen for bensin er også på vikende front i USA. Det resulterer ikke i dieseldrift på Durango, men faktisk to andre løsninger.

Den første nyheten er 4,7-literen, som selvsagt er en V8-motor, og som har 230 hestekrefter, har blitt klartgjort for etanoldrift (E85). Den kan også kjøres på bensin. Det sies ikke noe om forbruk og utslipp på denne.

Den andre nyheten er at Durango kommer med to elektriske motorer koblet sammen med en 5,7-liters Hemi-motor (Hybrid Electric Vehicle). Dette vil senke forbruket med opp til 25 prosent og ved liten belastning vil den ene sylinderrekken i tillegg kobles ut. Denne motorkombinasjonen er ikke tilgjengelig før i 2008, men det er i hvert fall på vei. Hybridsystemet er utviklet av DaimlerChrysler, General Motors og BMW. Hemi-motoren med 5,7-liters slagvolum yter som i dag 335 hestekrefter.

Mindre forbruk er altså på vei, men også elektronisk stabilitetsprogram (ESP) kommer på Durango fra 2007. Dette er svært viktig sikkerhetsutstyr som biler av denne typen med litt begresede kjøreegenskaper absolutt trenger.

Vi har ikke fått verken interiørbilder eller bilder bakfra, men vi mistenker at det kun er fronten som er ny og at det meste andre er som det er i dag. Store bilder av Dodge Durango finner du her.