Det er i fronten endringene er mest synlige. ALLE FOTO: Mini
Det er i fronten endringene er mest synlige. ALLE FOTO: MiniVis mer

Ny design, sterkere og gjerrigere

Mini oppdaterer sine tre modeller. Viktigst for oss er en sterkere og gjerrigere dieselmotor.

Mini er i ferd med å utvide sitt modellprogram og om ikke mange månedene kommer den helt nye modellen Countryman. Også en kupé og en roadster er ventet å være på plass innen et par år. Enn så lenge er det imidlertid vanlige Mini, Clubman og kabrioleten Cabrio som er modellene du finner hos forhandlerne. Nå oppdateres disse tre modellene med litt finpuss både på motorer, design og utstyrssiden.

Dieselmotorer

Det mest betydningsfulle er at de to dieselmotorene oppdateres. One D har fortsatt 90 hester og 215 newtonmeter, men i Cooper D øker effekten fra 110 til 112 hester og dreiemomentet fra 240 til 270 newtonmeter. Spesielt økningen i dreiemomentet kommer nok til å være merkbar i mellomregisteret.

Litt raskere

0-100 for nye Mini Cooper D skal gå på 9,7 sekunder, mot 9,9 tidligere. Clubman og Cabrio bruker henholdsvis 10,2 og 10,3 sekunder på samme øvelse. Det er for øvrig første gang at en dieselmotor tilbys i kabrioleten.

Mini One D med 90 hester trenger 11,4 sekunder på den klassiske sprinten. 90-hesteren blir også tilgjengelig til Clubman og bruker da 11,8 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen.

Under 100 gram CO2

Forbruket er også kuttet. Nå bruker både Mini One D og Mini Cooper D bare 0,38 liter per mil og kommer dermed ned i et CO2-utslipp på 99 gram. Clubman og Cabrio bikker så vidt over 100-grensen med henholdsvis 103 og 104 gram CO2.

Det er i fronten endringene er mest synlige. ALLE FOTO: Mini
Foto: CATO STEINVÅG



Bensinmotorene blir som nå og fordeler seg med effekttallene 75, 98, 122, 184 og 211 hestekrefter på en 1,4-liter og en 1,6-liter med og uten turbo. 211-hesteren er spesialversjonen John Cooper Works.

Små justeringer

Utseendemessig er de viktigste endringene en ny frontfanger og lett redesignede frontlykter. Baklyktene har nå også fått LED-teknologi. Det blir altså ikke noe vanskelig å kjenne igjen den oppdaterte versjonen av Mini. Litt flere valgmuligheter på interiørsiden og nye hjul blir forøvrig også synlige i utstyrslisten.

Til høsten

Ettersom de tekniske dataene er såpass uendrede, blir det neppe noen store prisforandringer når denne kommer til Norge til høsten. Dieselutgavenes reduserte CO2-utslipp gir riktignok litt mindre avgift, men neppe så mye at det gir betydelige utslag. Mini begynner i dag på 177.000 kroner.