Ny Coupé fra Maserati snart klar

Det er ikke hver dag den italienske sportsbilprodusenten Maserati lanserer nye modeller. Men nå er det snart klart for en ny versjon av Coupé, en ekte Grand Tourisimo.

Skissene er laget av Pininfarina og gir et lite hint om hva vi kan vente oss når bilen vises allerede neste uke. Den offisielle debuten skjer på bilutstillingen i Genéve tidlig neste måned. Det italienske magasinet Quattroroute hevder at bilen i likhet med dagens modell skal bære navnet Coupé. Nåværende modell kom i 1998, da under navnet 3200 GT, men fikk en facelift i 2002 og byttet da navn til Coupé. Dagens generasjon har altså holdt koken uvanlig lenge. Ni år mellom et generasjonsskifte er om lag et par år mer enn de fleste produsenter operer med i dag.

Overdrevne tegninger

Vis mer

Ny Coupé fra Maserati snart klar

  1. Store bilder


De spenstige tegningene forteller oss ikke alt for mye om hvordan det endelige resultatet kommer til å fremstå. Slike skisser har nemlig en tendens til å gjøre bilen langt mer ekstraordinær enn den viser seg å bli til slutt. Regn i alle fall med at hjulene blir mindre, avstanden til hjulbuene større og karosseriet smalere og høyere. Fronten drar vi imidlertid kjensel på og det er trolig at den i all hovedsak blir med over på produksjonsvarianten.

Ferrarimotor

Coupé blir trolig utstyrt med en 4,2-liters V8’er på om lag 400 hestekrefter. Motoren stammer fra Ferrari. I tillegg spekuleres det i om det på et senere tidspunkt kommer en større V8’er på opptil 5,0 liter og snaut 500 hestekrefter, en motor Maserati kunne trenge for å ta opp konkurransen mot Lamborghini, Porsche og storebror Ferrari.

Automat og halvautomat?

Vis mer


Det er uvisst hva slags girkasser som blir tilgjengelige. Maserati har de siste årene satset på sekvensielle girkasser montert sammen med bakakselen for bedre vektfordeling. Denne løsningen viste seg imidlertid for sportslig i sedanen Quattroporte og mange potensielle og reelle kunder etterspurte derfor en tradisjonell automatkasse med høyere komfortnivå. Quattroporte fikk derfor nylig en sekstrinns automatkasse tilført som et supplement til den halvautomatiske. Ulempen med denne er at den må monteres rett i bakkant av motoren i stedet for lenger bak i bilen og bidrar dermed ikke på samme måte til den fine vektfordelingen som den såkalte transaksel-løsningen gjør. Det er mulig at Maserati vil tilby begge løsninger i nye Coupé.

Coupé kommer angivelig i tre karosserivarianter. En vanlig kupé med en seteløsning av typen 2+2. Det betyr to små nødbakseter. Det vil også komme en åpen og trolig forkortet Spyder-versjon i tillegg til en kupékabriolet med nedfellbart ståltak beregnet for fire personer med et større baksete.

  • Store bilder finner du her.