Ny Citroën C5 på tur

Citroën C5 har rukket å bli seks år gammel. Det betyr at det snart er tid for en ny generasjon. Nye C5 forventes å debutere på Frankfurt-utstillingen i september.

De fleste bilprodusenter opererer i dag med syvårssykluser for sine bilmodeller. Derfor ligger Citroën trygt i rute når neste C5 ventes å være på markedet neste år. Bildene viser en ganske kraftig maskert C5 under vintertesting. Det er gjerne under nettopp vintertesting at bilene fangens opp av spionfotografene mot slutten av utviklingsperioden.

Halvkombi

Nye C5 kommer i likhet med dagens modell til å bli en halvkomi, det vil si at bakluken er hengslet i taket. I tillegg ventes en stasjonsvogn noe senere. C5 deler mange av komponentene med konsersøskenet Peugeot 407. Førstnevnte vil likevel få flere særegenheter, først og fremst i form av den hydrauliske fjæringen som Citroën er så kjent for.

Mer distinkt

Vis mer

Ny Citroën C5 på tur

  1. Store bilder
Bildet er manipulert Vis mer


Designen kommer også til å skille seg klart fra 407 og vil i følge vår kilde Automedia være langt mer distinkt enn på dagens C5. LED baklykter skal gi hekken et særpreget og mer eksklusivt uttrykk. Størrelsen vil trolig ligge rundt 4,75 meter. Automedias datamanipulerte bilde illustrerer en slags mellomting mellom C4 og C6 og viser omtrent hvordan C5 kan komme til å se ut. Interiørt har C5 den samme rattløsningen som C4 og C4 Picasso med et fast rattnav utstyrt med diverse knapper og kontoller.

Dieselfokus

Motormessig har Citroën ganske mye å velge blant og ikke så veldig overraskende er det diesel som får mest fokus. Det er naturlig å anta at dieselmotorer på både 1,6, 2,0, 2,2 og 2,7 liter med et effektspenn fra 110 til over 200 hestekrefter vil finne veien inn under panseret. På bensinsiden snakker vi trolig om motorer på 1,8, 2,0, 2,2 og 3,0 liter. Kanskje vil vi også få se den nye 1,6-liters turbomotoren, utviklet i samarbeid i samarbeid med BMW, i C5? Denne motoren har ennå ikke gjort inntog i noen av Citroëns modeller, så det ville kanskje ikke vært så rart dersom Citroën valgte å bruke denne i sin neste modell som lanseres. Med effekt mellom 150 hester, som i Peugeot 207, og 175 hester, som i Mini Cooper S, ville den trolig utgjort et morsomt og bensingjerrig alternativ i mellomklasseren C5.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder