Nye C4 Picasso følger opp designpreget fra dagens utgave, men formspråket er fornyet og modernisert Foto: Citroën
Nye C4 Picasso følger opp designpreget fra dagens utgave, men formspråket er fornyet og modernisert Foto: CitroënVis mer

Ny Citroën C4 Picasso

Mindre og lettere, men også romsligere og mer moderne i designen, virker å være kortversjonen av nye C4 Picasso.

Det er ingen overraskelse at fleksibilen kommer nå, for det er ikke lenge siden vi så en nesten ferdig konseptutgave. Nå er det imidlertid ikke tvil lenger: Dette er nye C4 Picasso slik den kommer til butikkene mot slutten av sommeren i Norge.

Foreløpig er det den ordinære femseteren som det er sluppet bilder av. Det kommer også en syvseter, trolig med tilnavnet Grand, litt senere ut på høsten. Begge versjoner vil i motsetning til i dag bli importert til Norge.

TEST: Citroën C4 Aircross

Modernisert

Det er tydelig at Citroën har satt fokus på design med denne bilen, slik det også med forgjengeren i sin tid. Men formspråket er fornyet og modernisert, og vi tror det er trygt å si at denne bilen har langt mindre minibusspreg enn det som har vært vanlig i denne klassen. Spesielt de smale frontlyktene som sammen med grillen skaper en bueformet linje vil nok vekke litt oppsikt.

Nye C4 Picasso følger opp designpreget fra dagens utgave, men formspråket er fornyet og modernisert Foto: Citroën


Mindre og romsligere

Citroën har gjort noe så uvanlig som å krympe en bil i et generasjonsskifte, nærmere bestemt med 40 millimeter. Dette har man turt fordi akselavstanden samtidig har vokst med 55 millimeter. Det betyr bedre plass innvendig til tross for redusert total lengde. Blant annet har bagasjeromskapasiteten økt med 40 liter til totalt 537 liter. Skyver du baksetene fremover, får du opptil 630 liter.

Bredere

I tillegg er sporvidden økt med henholdsvis 82 og 31 millimeter foran og bak. Dessuten er motoren senket med mellom 50 og 40 millimeter og gulvet med 20 millimeter. Takket være en ny plattform har C4 Picasso også blitt om lag 140 kilo lettere sammenlignet med dagens utgave. Summen av dette lover godt for kjøreegenskapene i bilen, men det må vi komme tilbake til ved en praktisk test.

Digitale instrumenter

Innvendig domineres førermiljøet av to skjermer som viser det vesentligste av informasjon. Den største skjermen måler 12 tommer og sitter på toppen av dashbordet. Her finner du blant annet de digitale instrumentene. Det er en løsning man kan like eller mislike, men det er i denne klassen det er mest tradisjon for midtplasserte skjermer som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Skjermen i selve midtkonsollen er forøvrig en trykkfølsom 7-tommer.

Motorer

C4 Picasso kommer med fem motorer, der den største dieselmotoren kommer kort tid etter de andre. Sistnevnte er en spesialversjon med NOx-katalysator og 150 hestekrefter. Den skal redusere NOx-utslippene med 90 prosent og samtidig bare slippe ut 110 gram CO2.

For øvrig er det to bensinmotorer, med henholdsvis 120 og 155 hester. Begge måler 1,6 liter, men sistnevnte har turbo. CO2-utslippene for disse er henholdsvis 145 og 139 gram, basert på forbruk på 0,63 og 0,60 liter. Den sterkeste bruker altså minst drivstoff.


Gjerrige dieselmotorer

På dieselsiden handler det i første omgang om to 1,6-litere, med henholdsvis 92 og 115 hestekrefter. Disse klarer seg med henholdsvis 0,42 og 0,40 liter, samt 110 og 105 gram CO2. Også her er det sterkeste motor som er gjerrigst. Dette er imidlertid tall for versjoner med manuelt gir. Med en automatisert sekstrinnskasse, som Citroën omtaler som ny, synker forbruk og utslipp for 90-hesteren til 0,38 liter og 98 gram, mens 115-hesteren trenger 0,40 liter og 104 gram CO2.

Å komme under 100 gram i denne klassen for en bil med bare konvensjonell forbrenningsmotor er bra, og Citroën skryter av å være først ute med dette. Men også de andre versjonene, spesielt de med diesel på tanken, har gode tall. Dette henger nok sammen med vektreduksjonen, for bilene veier om lag 1.250-1.300 kilo. Det er omtrent det samme som lillebror C3 Picasso.

Konkurrenter

Når C4 Picasso kommer til Norge, vil den bryne seg først og fremst mot biler som Peugeot 3008, Ford C-Max og Renualt Scenic, samt en del andre biler som ligger litt mellom de ulike bilklassene. Syvseteren får litt klarere definerte konkurrenter, deriblant Volkswagen Touran, Toyota Verso og nye Kia Carens.