Ny Camry: Mye bil for pengene

CÔTE D'AZUR (DinSide): Toyota kan design. Det har den japanske bilfabrikanten bevist med Yaris, MR2, Celica, RAV4 og Corolla. Derfor vil du kanskje bli skuffet over nye Camry.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye Camry er nemlig langt mer traust enn sine mindre familiemedlemmer. Ikke det at bilen er stygg - vi likte blant annet fronten godt. Problemet er at bilen blir for livløs, ikke bare sammenlignet med andre Toyota-modeller, men også sammenlignet med aktuelle konkurrenter som Peugeot 607, Citroen C5, Audi A6 og BMW 5-serie.

Hvorfor så kjedelig?

Toyota har bevist at de kan design. Hvorfor er ikke da nye Camry mer spennende? Vi tror vi må til USA for å finne hovedforklaringen.

Forrige generasjon Camry var nemlig usedvanlig populær på den andre siden av dammen. Ja, så populær at den faktisk har vært USAs mest solgte personbil fire år på rad. Og det til tross for at forrige generasjon Camry på ingen måte var dristig av utseende.

I USA er det et ordtak som heter "Never change a winning team". Vi tror Toyota har lånt øre til denne regelen og derfor var forsiktige da nye Camry skulle utvikles.

Svinnende europeisk marked

Toyota gjør ingen hemmelighet ut av at Camry er designet nettopp for det amerikanske markedet. Der er det fortsatt et stort marked for store sedaner, noe det ikke lenger er i Europa. Mens det i 1990 ble solgt hele 566.000 store sedaner i Europa, var tallet i 2000 falt til 128.000.

Den samme tendensen har gjort seg gjeldende i Norge. For å bruke Camry som eksempel; i 1987 valgte hele 5.364 nordmenn å kjøpe seg en Camry. I fjor ble det solgt 257 stykker.

Mye for pengene

Vi ble som nevnt ikke forelsket i Camrys utseende. Vi mener likevel at bilen er et interessant alternativ hvis du er på jakt etter en stor sedan.

Hvorfor? Jo, fordi Camry gir mye bil og utstyr for pengene. Hør bare dette utdraget fra Camrys liste over standardutstyr: elektrisk justerbare forseter, elektronisk klimaanlegg, elektronisk fartsholder, elektriske vindusheiser i bakdørene, regnsensor, kjørecomputer, 6 kollisjonsputer, radio/CD-spiller med 6 høyttalere samt lærtrukket ratt og girkule. Og da har vi ikke nevnt komfortdetaljer som solgardin i bakruten, mulighet for dimming av lysene over sminkespeilene og midtarmlener både foran og bak.

Med tanke på at Camry starter på 372.000 kroner, er denne listen usedvanlig lang og spennende. Så vidt vi vet er det ingen produsenter av store sedaner som klarer å levere så mye utstyr til denne prisen.

Storbilfølelse

Selv om Camry kun er 1,5 centimeter lengre og 7 centimeter høyere enn sin forgjenger, har plassen blitt bedre. Forsetepassasjerene er omgitt av såpass mye luft at storbilfølelsen kommer sigende, men det var først når vi tok plass i baksetet at vi forsto hvor stor Camry faktisk har blitt. Benplassen er nemlig enorm.

Bare så synd at takhøyden er så lav. Til tross for at Camry har blitt 7 centimeter høyere, er takhøyden i baksetene for dårlig. Kun et par centimeter skilte undertegnedes hode fra taket. Og undertegnede er faktisk ikke mer enn 185 centimeter høy.

Enormt bagasjerom

Bagasjerommet er av den virkelig voksne sorten, og rommer 587 liter. Det er faktisk 67 liter mer enn det Mercedes-Benz E-klasse kan skilte med.

Størrelse er en ting, opplevd kvalitet noe annet. Og på området opplevd kvalitet har ikke Toyota lyktes helt. For det første synes vi rett og slett av selve bagasjelokket virket for spedt. I tillegg manglet lokket innvendig lukkehåndtak. Vi bet oss også merke i at Toyota ikke har tatt seg råd til gassdempere, men i stedet har satset på innvendige lukeåpnere, noe som ser simplere ut. Vi ble heller ikke imponert over sponplaten vi fant under bagasjeromsmatten.

Ryddig og brukervennlig

Interiør og dashbord holder en grei standard, selv om Toyota har et stykke igjen til Mercedes-Benz-nivå. Vi synes for eksempel at de imiterte trepanelene virket litt for billige. Hvis man absolutt må ta skog inn i biler bør det være ekte skog, i hvert fall i dette bilsegmentet.

Når det er nevnt, så skal det sies er Camry-interiøret er både ryddig og brukervennlig. Brille- og koppholdere er på plass og knapper og brytere er usedvanlig greie å forstå og å betjene. Skinntrukket ratt og girkule er med på å heve kvalitetsinntrykket.

Men hvordan er bilen å kjøre? Og hva slags motorer er tilgjengelige. Les videre her.