Vis mer

Ny bunnmodell fra BMW

BMW har forenklet oversikten over småmotorene sine. Bak et virrvar av modellnavn finner man i hovedsak bare to motorer.

Siste bil ut i 1-serien er 116d. Vi kjører en slik i disse dager og bilen kjennes fin ut. Ikke noen rakett, men i hovedsak virker den frisk i frasparket. Selv om den heter 116d har den en toliters dieselmotor. Den yter 116 hestekrefter og dreiemomentet er 260 newtonmeter fra 1.750 til 4.250 omdreininger i minuttet. 0 til 100 klarer den på 10,3 sekunder og toppfarten er 200 kilometer i timen.

Forbruket på blandet kjøring er 0,44 liter per mil og det resulterer i et CO2-utslipp på 118 gram per kilometer. Det er kun ett gram mindre enn 118d som har 119 gram per kilometer.

Vi regner med at det er slagvolumet på to liter som gjør at forbruket i praksis ikke blir lavere enn på 118d.

116d leveres både som tre- og femdørsversjon og den billigste versjonen, som har tre dører, koster fra 260.900 kroner. Dette er den billigste BMWen i prislista.

To ekstra dører heiser prisen til 272.500 kroner.

Den billigste Golfen med 110 hesters dieselmotor, fem dører og utstyrsnivå Comfortline, starter på 252.000 kroner.


To motorer

1-serien leveres nå i hovedsak med to motorer. Firesylindret toliter og sekssylindret treliter. Alle firesylindrete motorer har et slagvolum på 1.995 kubikkcentimeter (i praksis to liter) uavhengig av drivstoff. Det gjelder altså 116i, 118i, 120i, 116d, 118d, 120d og 123d.

Når vi kommer til treliters sekser har 125i og 130i identisk slagvolum på 2.996 kubikkcentimeter. 135i, som er en turbomotor, har 2.979 kubikkcentimeter. Sekserne er også mer eller mindre den samme skrotten uavhengig av effekt. Vi regner med at det er produksjonskostnader som skal bekjempes ved å velge denne løsningen. Med tanke på forbruk og CO2 hadde man nok vært mer tjent med mindre slagvolum på "små" motorer.