Ny britisk V10-sportsbil fra Connaught

Connaught-merket ringer vel ingen bjelle annet enn hos den harde kjernen av kjennere av sportsbilhistorie. Produsenten deltok i en del billøp på 50-tallet og hevder å være den første britiske bilprodusent, eid blant annet av Bernie Ecclestone, som vant et Formel 1 Grand Prix med en britisk fører.

Ny britisk V10-sportsbil fra Connaught

  1. Store bilder!


Merket har nå gjenoppstått og har blant annet nylig fått bred omtale i Financial Times i London som et eksempel på hvordan denne type mikro-bilprodusenter kan være med på å varsle en mer lovende fremtid for britisk bilindustri. Racerbilene på 50-tallet hadde typebetegnelsene A, B og C. Meget logisk er det da at den gjenfødte Connaught får navnet Type D.

GT Syracuse

Bilens fulle navn er Connaught Type D GT Syracuse; Syracuse på Sicilia er stedet Connaught vant en Grand Prix-seier for 50 år siden og litt poesi må være tillatt for å nøre opp under potensielle kunders bildrømmer. Særlig i og med at merkets image nå må bygges opp fra grunnen av. Utseendet har det for seg at det er originalt og gjenkjennelig. Designet er kompakt og barsk om den ikke akkurat kan kalles elegant. Mannen bak det ganske sensasjonelle foretaket heter Tim Bishop, og han har trommet sammen et lag med bilentusiaster som har felles erfaring fra Jaguar og hver sin erfaring fra andre eksklusive - særlig britiske - bilprodusenter.


V10 med 303 hester

Connaught vil melde seg inn i den eksklusive klubben hvor man finner biler som BMW M5/M6, Lamborghini Gallardo, Audi S8 og Dodge Viper. Motoren er en egenutviklet kompakt V10-motor og slagvolumet er oppsiktsvekkende lave to liter. Utstyrt med en kompressor greier Connaught likevel å hente ut over 300 hestekrefter fra maskinen, som er i aluminium. I denne spesifikasjonen oppgis toppfarten til 273 kilometer i timen og 0 til 100 skal ta under fem sekunder. Connaught kommer også til å presentere en hybridversjon av bilen, da med effekten redusert til 164 hester men med drahjelp fra en elektrisk motor i tillegg.


2+2 lettvekter

Connaught Type D er en lett konstruksjon. I tillegg til at motoren er kompakt og lett er spesialstål og kompositter benyttet i hovedkonstruksjonen, karrosseriet av aluminium, og bilens egenvekt dermed begrenset til 950 kilo. Allikevel skal det ifølge produsenten dreie seg om en komfortabel kupé med bakseter - av typen 2+2. Vi lurer allikevel på om det i praksis blir plass til noen bak velvoksne personer i forsetene. Bilen er ikke mer enn 425 centimeter lang, men den er bred: 187 centimeter - og temmelig lav med sine 136 centimeter og vil kjennetegnes av lavt tyngdepunkt og balansert vektfordeling for ypperlige og sportslige egenskaper.

Eksklusiv

For å garantere bilens eksklusivitet vil ikke Type D GT Syracuse produseres i mer enn 100 eksemplarer. En hybridversjon vil imidlertid dukke opp om ikke lenge. Connaught har også planer om å utvikle fremtidige biler utstyrt med både V8- og V-12 motorer basert på den samme blokken. En 2,4-liters V-12, det ville bli noe temmelig spesielt, for å si det mildt - men allerede nå har Connaught gjort en tilstrekkelig innsats til ikke å forbli et anonymt merke.

  • Se de store bildene her.