Ny Bond-roadster

Det nå fem år gamle MX-5-svaret til BMW blir avløst om litt over et år. Nye BMW Z3 blir større og sterkere.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ganske vanlig i bilverdenen at bilene legger på seg ved modellskifte. Også små, nette roadstere lider denne skjebnen. Ifølge våre kilder i Automedia vil den bli lengre, bredere og få større plass innvendig. Og den vil bli dyrere.

Større motorer

Dagens 1,9-liter må vike plassen for den nye 2-literen med Valvetronic (Valvetronic-systemet kan du lese mer om her). Det betyr opp 22 hestekrefter til 140. Dagens sekssylindrede 2,2-liter forsvinner også, den blir erstattet av en 2,5-liter på 192 hestekrefter.

Sannsynligvis vil også Z3 få 3,0-literen på 231 hestekrefter på et senere tidspunkt.

M-kraft

Etter hvert vil det også komme en M-Roadster med 343 hestekrefter. Det er den samme motoren som i dag, rekkesekser på 3,2-liter, men med ytterligere 22 hestekrefter.

Mer særpreg

Nye Z3 vil også slippe å dele dashbord med 3-serie Compact. Sammen med det nye litt kantete utseendet vil bilen bli en enda mer særpreget nisjebil.

Det er vanskelig å tolke spionbildene i detalj, men det kan se ut til at nye Z3 vil få mer markerte skuldre og et lengre panser.

Nye konkurrenter

Dyrere BMW Z3 betyr andre konkurrenter. 1,9-literen gjorde Z3 konkurransedyktig på pris mot rimelige roadstere som Mazda MX-5, Toyota MR2 og MG-F. De nye konkurrentene blir nå Porsche Boxster, Audi TT og Honda S2000 i den ene enden av prisskalaen, og i den andre enden vil det være Boxster S og Mercedes SLK 32 AMG.

Nye BMW Z3 blir antakelig lansert høsten 2002.