Vis mer

Ny BMW Z4

BMW har valgt bilutstillingen i Detroit i januar som arena for nye Z4. Her er de første dataene og bildene.

Z4 har, i likhet med en rekke nye modeller, blitt større en sin forgjenger. Den har lengre panser, større hjulhus, lengre akselavstand og mindre overheng.

En av de store nyhetene er platetak som gjør at denne modellen erstatter både dagens kupé og roadster. Den har et elektrisk operert aluminiumstak som kan klappes ned på 20 sekunder. Volumet i bagasjerommet er 310 liter med taket på - 180 liter med taket nede. Bilen kan også leveres med skipose.

I dashbordet kan Z4 nå leveres med 8,8 tommers skjerm, og for første gang er også iDrive på plass.

Motorer

I første omgang kommer Z4 kun med rekkeseksere. Effekten strekker seg fra 204, via 258 til 306 hestekrefter.

Alle Z4-modellene kommer med CO2-spareprogrammet Efficient Dynamics, som løftet BMW opp i fremste rekke når det gjelder å begrense CO2-utslipp.

Toppmotoriseringen blir en 3-liters rekkesekser med 306 hestekrefter (BMW Z4 sDrive35i). Denne har to turboladere, og finnes også blant annet i ny 7-serie, 3-serie og 1-serie.

Dreiemomentet i denne motoren er 400 newtonmeter. Dette dreiemomentet er også tilgjengelig helt fra 1.300 til 5.000 omdreininger. 0 til 100 går unna på 5,2 sekunder med manuell girkasse. Denne motorenvarianten kan også leveres med 7-trinns dobbelkløtsj girkasse. Da forbedres 0 til 100 tiden med et tidel og CO2-utslippet synker med 9 gram per kilometer (fra 219 til 210).

Du kan også velge 3-liters selvpustende motor (BMW Z4 sDrive30). Denne har ikke turbo og effekten ligger på 258 hestekrefter ved 6.600 omdreininger. Dreiemomentet er 310 newtonmeter ved 2.750 omdreininger. 0 til 100 går unna på 5,8 sekunder med manuell kasse på 6,1 sekunder med automatkasse. Dette er vanlig automtkasse. Ikke dobbelkløtsj som det er på turbomodellen.

Den foreløpige juniorvarianten (BMW Z4 sDrive23i) har også sekssylindret motor. Dette er en 2,5-liters blokk med 204 hestekrefter. Dreiemomentet er 250 newtonmeter ved 2.950 omdreininger. Den klarer 0 til 100 på 6,6 sekunder med manuell og 7,3 sekunder med automatgir.


Spekulasjoner

På bildene ser denne bilen ut til å ha fine proporsjoner. Mest sannsynlig vil følelsen bak rattet være sportslig, der et langt og bulende panser vil være en del av utsikten fremover. Sitteposisjonen er plassert langt bak i bilen, og seteryggene befinner seg nesten mellom bakhjulene.

Nå kan også Z4 leveres med chassiprogrammene normal, sport og sport +. Både automatkasser og dobbelkløtsjkasse leveres med girhendler bak rattet. Vi tillater oss tro at en turboversjon av Z4 vil gi en kjøreopplevelse på tilnærmet nivå som det M-roadster gjorde tidligere.

TEST av dagens M-roadster finner du her.