Ny BMW X5 Prøvekjørt

BMW er snart på markedet med en ny variant av X5. X5 har vært en stor suksess for BMW, særlig i USA, og fabrikken har valgt en trygg linje med den nye modellen.

Vis mer

Ny BMW X5 Prøvekjørt

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


ATEN (DinSideMotor): Dagens modell ble presentert i 1999, og har siden blitt produsert i over 600.000 eksemplarer. X5 blir nå eksportert til 120 land og den skal fortsatt bygges på fabrikken i Spartanburg, South Carolina.

Forsiktig

BMW har vært svært "kreative" på design-fronten, og har derfor også høstet mye kritikk. Likevel har de ikke vært like drastiske på alle modeller. Den nye 3-serien var første eksempel på at designavdelingen kanskje ville være mer forsiktige med storselgerne. Det samme gjelder X5. Den har ikke fått noen ekstreme elementer i designet og virker forholdsvis konservativ selv om den ser mye mer moderne ut enn dagens modell. En annen utfordring er også løst fint og det er at den ikke ser ut som en "buss" selv om den skal kunne frakte syv personer. De sportslige proposjonene er bevart, noe som er viktig for BMW. Innvendig er det heller ikke gjort noen voldsomme grep, det mest utradisjonelle er den nye elektroniske girspaken og iDrive som nå også er på plass i X5.

Større enn forgjengeren

Ny X5 er 18,7 centimeter lengre, 6,8 centimeter bredere og har 11,3 centimeter lengre akselavstand enn dagens modell. Dette har resultert i mye bedre plass innvendig til både personer og bagasje, og ikke minst en tredje seterad. X5 er nå 4,85 meter lang og 1,93 meter bred. På tredje seterad anbefaler BMW og ikke plassere større personer enn 1,70 meter. Bagasjerommet har økt med 110 liter fra 510 til 620 liter. I forhold til konkurrenter som Audi Q7 og Mercedes GL som er over fem meter lange, er lengden på 4,85 meter en veldig praktisk og letthåndterlig størrelse.

Motorer

X5 kommer i første omgang med tre motorer. Den mest interessante for Norge er 3.0d som har blitt sterkere ved overgangen til ny X5. Det er fortsatt en rekkesekser med tre liter slagvolum. Effekten er oppe i 235 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og dreiemomentet er 520 newtonmeter fra 2.000 til 2.750 omdreininger. 0 til 100 klarer den på 8,3 sekunder og toppfarten er 216 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 0,87 liter per mil og CO2-utslippet er 231 g/km.

Den desidert gromeste og dyreste er 4.8i. Denne motoren er ny i X5 og må ikke blandes sammen med den utgående 4.8is. Dette er den samme motoren som blant annet også er plassert 750, og tilhører den nye generasjonen motorer. I X5 yter den 355 hestekrefter og dreiemomentet er 475 newtonmeter fra 3.400 til 3.800 omdreininger. 0 til 100 går på 6.5 sekunder. V8eren lager fin lyd og går skikkelig unna. Forbruket går betydelig opp i forhold til diesel og er oppgitt til 1,25 liter per mil, i praksis viste kjørecomputeren alltid en god del mer. Vi regner likevel også med at noen velger denne motoren.

Til slutt finnes det også en 3.0si. Den har en treliters rekkesekser som yter 272 hestekrefter. Dreiemomentet på denne er 315 newtonmeter, og selv om denne er marginalt raskere (8,1 sekunder) fra 0 til 100 enn dieselbilen vil dieselmodellen være betydelig raskere i mellomregisteret. Med 29 gram høyere CO2-utslipp og 37 flere hestekrefter enn dieselen vil også bensinbilen koste en del mer.

Maksimal tilhengervekt er 2.700 kilo på alle motorer.

Firehjulsdriften er fortsatt xDrive og den er i utgangspunktet satt opp i forholdet 40:60 foran og bak. Forholdene og grepet på de forskjellige hjulene bestemmer så hvor kreftene skal sendes. Kun hjul med grep blir tildelt kraft. I et teoretisk tilfelle med for eksempel bakhjulene hengende i løse lufta, vil bilen være hundre prosent forhjulsdrevet.

Nyheter

Ny X5 er også utstyrt med flere nyheter. I kupéen har den fått en elektronisk girspak som var gledelig enkel å bruke. Du beveger den omtrent som en vanlig automatspak bortsett fra at P-funksjonen er en knapp i stedet for en posisjon for spaken. Sportsprogram og mulighet for manuell sjalting er fortsatt ut til venstre som på den gamle spaken. Det berømte iDrive-systemet er forbedret med at man har åtte knapper som kan forhåndsprogrammeres og gjør tilgangen til hyppig brukte funksjoner veldig enkel.

Adaptive Drive er et annet navn som kan skaffes på en X5. Det er et system med elektronisk styrte støtdempere og hydrauliske krengningsstabilisatorer. Vi har kjørt den nye modellen med og uten Adaptive Drive. X5 uten dette systemet krenger mer enn modellen med. Men her er det snakk om små forskjeller. Krengingen uten Adaptiv Drive er ikke alvorlig, men med Adativ Drive krenger det omtrent ikke i det hele tatt. Kjøper man dette får man også med en sportsknapp bak girspaken. Det eneste denne gjør er å stive opp demperne. Systemet imponerte oss, og vil man ha gokart-følelse i en SUV er dette løsningen.

Active Steering har nå også kommet til X5. Det vil si at du har et variabelt hjulutslag ved en gitt rattbevegelse i forskjellige hastigheter.

Tidligere på X5 var det slik at det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSC) kun var 100 prosent aktivt eller deaktivert. Nå har også X5 fått DTC-knappen som gjør at den tillater en del hjulspinn uten at man har deaktivert stabilitetsprogrammet. X3 fikk også dette på en facelift tidligere i høst.

X5 har Run Flat dekk. Dette er dekk som kan kjøres på etter at du har punktert. De tåler inntil 15 mil i 80 kilometer i timen med full opplasting. Med mindre vekt kan man kjøre lengre.

Ikke luftfjæring

BMW har valgt å ikke utstyre X5 med komplett luftfjærig. Så å si alle konkurrentene har det. Treliterne har spiralfjærer både foran og bak, mens 4.8i har luftfjæring bak med nivåregulering. Trelitere som er bestilt som syvsetere får også luftfjæring bak med nivåregulering. Det vil si at an heller ikke får heve og senkefunksjoner og mulighet for større bakkeklaring. BMW mener at bilen ikke blir brukt terreng så de har valgt å ikke tilby dette utstyret. Det finnes heller ikke reduksjonsgir eller andre terrengfunksjoner, men den kan kjøres i 50 centimeter dypt vann.

På veien

Vi har kjørt både 4.8i og 3.0d og begge disse bilene er svært morsomme kjøretøy. V8-modellen er tøff og voldsom, men blir for dyr i innkjøp og generer for mange timer ved bensinpumpene. I andre land med andre avgifter er denne bilen mer interessant. 3.0d har omlag det samme mellomregisteret som 4.8i, og er betydelig billigere i innkjøp og bruk. Dieselmotoren er sterk og er overhodet ikke en nødløsning.

Begge bilene ligger svært bra på veien. Du kan jage svingene og selv uten Adaptiv Drive kan du kjøre X5 som en sportsbil. Hvis man skulle ønske seg noe mer må det være dypere seter med mer sidestøtte. Det river godt i "ribbe-musklene" når vi bruker alt veigrepet. Dette er nok den sportsligste SUVen på markedet med dieselmotor. Tar vi også med bensindrift kommer den på linje med Porsche Cayenne.

Priser og lansering

BMW X5 lanseres i Norge i mars og prisene er ennå ikke helt klare. BMW sier derimot at, med neste års avgifter slik som det ser ut nå, vil en 3.0d koste rett under 900.000 kroner. 4.8i vil koste under 1.400.000 kroner. Pris på 3.0i er ikke antydet mer enn at den på grunn av flere hestekrefter og høyere CO2 utslipp enn 3.0d, blir dyrere en dieselbilen. Dermed burde valget være enkelt - 3.0d.

X5-kjøring (wmv 13 246 kB)


Store bilder fra prøvekjøringen.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder