Ny BMW 750 prøvekjørt

Vi har fått første prøvesmak på ny 7-er. Denne tidlige kjøringen ble gjennomført på BMWs testbane i Sør-Frankrike.

MIRAMAS (DinSide Motor): Miramas er vel et forholdsvis ukjent sted for de fleste, men rent geografisk befinner det seg mellom Montpellier og Marseille, ikke langt fra den franske riviera. Her tok BMW fatt i 1986 og kjøpte en stor testbane av dekkprodusenten Kleber. Siden er det bygd ut med diverse nye baner, og området har nå over 5 mil med diverse øvingsområder. Den ytre doserte ovalen er kanskje det kuleste. Den brukes blant annet til toppfartstesting. FIA (det internasjonale motorsportforbundet) har også godkjent ovalen for testing av Formel 1-biler.

BMW har også testsentre i Aschheim nord for München og i Arjeplog i Nord-Sverige hvor vi har vært på tidlig testing av andre BMW-modeller.

Spionbiler

Vi har tett oppfølging av alle spionbilder som kommer, og selv om BMW hadde ryddet skikkelig på testbanen sin, kjørte det flere tildekkede biler rundt på banen. Den ene bilen som trigget vår oppmerksomhet var noe vi antar er hybridvarianten av X6. Den har dere sett bilder av hos oss før - med en stor kul midt på panseret. Denne har vi nå sett på nært hold. Det samme gjelder en mulig X5 4,4 twinturbo, erstatter for 4,8, og ikke minst noe vi tror er den nye 5-serien som er på plass i 2010. Dessverre er det fotoforbud på Miramas, noe man overholder hvis man har lyst til å snakke med BMW igjen…

750 testkjørt

Vis mer

Ny BMW 750 prøvekjørt

  1. BMW 750i: Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Vi fikk kun tilgang til 750 denne gangen, og vi har kjørt både lang og normal utgave. Det er ingen store forskjeller på bilene bortsett fra at lang versjon er litt lengre og har luftfjæring bak. Alle 7-ere med normal akselavstand har stålfjærer. Det knytter seg alltid stor spenning til ny 7-er og noe av det vi lurte mest på var om de har lært noe av brølerne de gjorde på forrige modell. Det har de!

Vi har omtalt bilen før (lenk nederst i saken) og det finnes en rekke kompliserte bokstavforkortelser og ”gizmoer” som skal hjelpe deg fremover. Det hele ender opp i en knapp ved siden av girspaken hvor du kan velge mellom Comfort, Normal, Sport og Sport + (Dynamic Driving Control). I Comfort gynger det av gårde i en behagelig atmosfære, og er ikke dette komfort nok, trenger du Rolls. Etter hvert som du klikker deg gjennom programmene mot Sport + forvandles bilen totalt. Selv om bilen er diger jobber antikrengesystem og dempere så effektivt at krenging og duving uteblir.

Noe annet kult med bilen er at den også styrer med bakhjulene. I lav fart styrer bakhjulene motsatt vei av forhjulene og det blir lettere å håndtere den på trange områder. I høy fart styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene, noe som ikke bare skal gi bedre kjøreegenskaper, men også bedre komforten til de som sitter i baksetet. Det skal gi en mindre følelse av å ”henge etter”. Dette heter Integral Active Steering.

Banekjøring

Vi kjørte testbilene på bane. På bildene som er fotografert og autorisert av BMW er det kamuflasjetape på bilene. Det betyr ikke at bilen er hemmelig, den er jo vist frem for lenge siden, men at dette er førproduksjonsbiler som skal skrotes når testperioden er over. Vi synes akkurat det stuntet var tull og bare et jippo. BMW regner med å produsere omtrent 100 førproduksjonsbiler som skrotes før fabrikken er ferdig justert og levering til kunder kan starte.

Totalt sett kan det sies at bilen oppfører seg som vi hadde forventet. BMW har som kjent angst for understyrte biler, og det er tydelig at den angsten har vært svært påtrengende under utvikling av denne bilen. Her er det rumpa som styrer og i de øvelsene som er satt opp, høyfartskjøring, slalom og diverse veiforhold imponerer bilen. Det var til og med rigget opp en driftebane hvor vi kunne kjøre komplett uten antiskrens. 7-er sladder som en sportsbil og vi trengte ikke en gang tilvenning for kjøre bredt gjennom lange svinger. Det store dråget oppfører seg nesten som en sportsbil i det sportsligste programmet.

Avbanglifisert

BMW har gått bort i fra mye av det rare de fant på til forrige 7-er. Girspaken er tilbake mellom setene i stedet for å sitte på rattstammen, den horisontale bjelken tvers over dashbordet er tatt vekk og erstattet med en mer cockpit-følelse med midtkonsollen vridd mot førerplass og iDrive har blitt vesentlig enklere med hurtigknapper og programmerbare knapper som kan ta deg direkte til hva som helst i iDrive-systemet med ett trykk. Du bestemmer selv. Vi har testet det ut. Nå trenger man ikke den enorme bruksanvisningen for å finne frem; det hele er blitt mye enklere. Skjermen er også svært stor, over 10 tommer, den er ikke fysisk delt som den var før. Nå kan du for eks ha et kart som dekker hele skjermen. Vil du dele opp, bestemmer du det selv.

I sum er interiøret og førermiljøet tilbakeført til mer tradisjonelle former, men svært avanserte funksjoner er på plass likevel.

Efficient Dynamics

Dette er BMWs program for å redusere utslippet av Co2 og de har allerede bevist at det virker. Dagens 7-er har ikke hatt noen av tiltakene som inngår i Efficient Dynamics, men den nye har en rekke ting. Til og med M-bilene må til pers og nye M3 med V8-motor har regenerering av strøm ved bremsing.

Bilen lanseres i Norge i november, men priser er fortsatt ikke fastsatt. "Volummodellen", 730d, som i dag starter på snaue millionen har 231 hestekrefter og 210 gram Co2. Den nye 730d har en ny motor med 245 hestekrefter og Co2 på lave 192 gram per kilometer. Med en rekke nye ustyrselementer regner vi med at en ny 730d vil starte på godt over en million kroner.

Tekniske data på bilen finner du denne artikkelen.

  • Se store bilder fra kjøringen her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder