Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Ny BMW 5-serie

BMW nærmer seg en av de viktigste lanseringene på lenge - 5-serie.

Her er de siste bildene av den nye 5-serien. Så tydelig har vi ikke sett den nye vogna fra München tidligere, og vi begynner å ane hvor dette bærer hen.

For, og det er et for, BMW vil antagelig gi sin nye modell mye mykere linjer enn dagens variant. Dette har vi sett før, og klarest har fenomenet vært på 7-serien. Vi kaller det avbanglifisering, "skadeoppretting" etter den avgåtte designsjefen for BMW, Chris Bangle.

Nå var ikke alt Bangle gjorde like ille, men en og annen strekk må den mannen ha pådratt seg i karrieren.

Ny "look"

Ikke bare blir den mykere i linjene. Så lite nedklistret bilen er nå, kan man i mye større grad se hvordan den blir seende ut. Vi regner med at vi ender opp med endelig resultat hvis vi sauser sammen litt fra ny 7-serie og litt fra kommende 5-serie GT. Da har man grillen og frontlysene fra 7-eren, og legger man til baklysene fra GT så er vi nesten i mål.

Langs siden blir det ikke på langt nær så mange bretter og knekker som i dag.

Litt større, litt lavere

Foto: Automedia Vis mer


Ikke ukjent for nye modeller, blir nok også denne litt større enn dagens. Foreløpige spekulasjoner går ut på at akselavstanden blir 10 centimeter lengre for å øke plassen i kupéen, men at den totale lengden ikke øker med mer enn 2 centimeter. Den skal visstnok også bli lavere enn dagens modell.

Blir det åtter?

Under panseret kan jo alt skje. Dette er en produsent som jobber på spreng med motorteknologi, og vi regner med at det kommer noe nytt i stedet for noe av det som finnes i dag. Av bensinmotorer regner vi med at rekkeseksere vil eksistere i bredt spekter. Både uladete og turbo-varianter. Turbomotoren med to ladere har nylig blitt oppgradert til 326 hestekrefter. Større bensinmotorer finnes også. V8 turbo har 407 hestekrefter, men kommer nå også med 449 hestekrefter i en oppgradert versjon, og ikke minst med 555 hestekrefter i X5 M og X6 M. Blir det åtter eller tier i nesten M5? Det lurer vi fælt på, men vi tror det blir åtter.

På diesel regner vi med at både toliter som i utlandet yter 177 hestekrefter (163 i Norge) blir med videre, i tillegg til sekserne som yter fra drøye 200 hestekrefter og opptil 306 (ny versjon av twinturbomotoren).

De største motoroppgraderingene kommer i 2012.

Sedan kommer til Norge i mars/april og stasjonsvogn kommer i september/oktober neste år.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia