Ny billig-SL prøvekjørt

Sjette generasjon SL får i april en helt ny fremtoning. Samtidig lanseres både modifiserte og helt nye motoralternativer. SL 280 sørger for redusert innstegspris.

PALM SPRINGS, CALIFORNIA (DinSide Motor): Dagens SL, sjette generasjon, kom på markedet for syv år siden, i 2001. Våren 2006, for to år siden, kom den første ansiktsløftningen, som først og fremst var av teknisk art. Det vil si at utseendet stort sett forble uendret, men at det skjedde ganske mye under skallet. Blant annet ble 350- og 500-motorene byttet ut med friskere utgaver.

Helt ny front

Ansiktsløftning nummer to, som er rett rundt hjørnet, er imidlertid langt mer omfattende. Blant annet har SL fått en helt ny front. Det mest iøyenfallende er det faktum at de vakre, runde tvillinglyktene er erstattet av assymetriske, CLS-aktige varianter. Samtidig har grillen blitt mye bredere og antall horisontale spiler er redusert til én.

Dagens SL øverst, ansiktsløftet SL i midten, ansiktsløftet AMG nederst. Vis mer
«Vi er blant dem som har hatt store problemer med den nye SL-fronten - og vi er fortsatt ikke sikre på om vi mener at ansiktsløftningen er et fremskritt.»

Hva mener du?

Er SL-ansiktsløftningen vellykket? (Avsluttet)
Ja(66%) 477
Nei(34%) 247
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Dagens SL øverst, ansiktsløftet SL i midten, ansiktsløftet AMG nederst. Vis mer


Det nedre luftinntaket har stort sett beholdt formen, men innrammingen av de ovale tåkelyktene er endret, i den forstand at de i ytterkant nå peker bakover mot forhjulene. Støtfangerlistene er også fjernet og panseret har fått to "muskelpølser", eller "powerdomes" som Mercedes kaller dem.

Skarpere

Sett under ett fremstår den nye fronten som skarpere, bredere og mer utoverrettet enn den snillere, mykere og mer innover-orienterte fronten den erstatter. Når man iakttar bilen fra siden avsløres det også at nedre del av fronten nå peker vinkelrett ned mot bakken. Dette i motsetning til tidligere, da fronten i profil hadde en mer "pilaktig" form.

Haigjeller

Også luftutslippene bak forhjulene har fått nytt utseende. Mens luftutslippet tidligere fremsto som et stort hull beskyttet av to horisontale spiler, har det nye utslippet fått en typisk haigjelle-design. Sidespeilene har blitt bredere og forfinede, i den forstand at de diodebaserte blinklysene nå er plassert i to smale striper som møtes i speilhusets ytterkant.

Diffusor-elementer

Sammenlignet med fronten, er bilens hekk nærmest uendret. Her begrenser ansiktsløftningen seg stort sett til fjerning av støtfangerlister og implementering av vertikale, diffusoraktige profiler. Den som studerer baklyktene nøye vil også oppdage at disse har fått diodeteknologi.

AMG

For å komplisere det hele, har imidlertid de to AMG-variantene - 63 AMG og 65 AMG - fått en rekke designspesifikke elementer. Den mest iøyenfallende forskjellen er det faktum at det nedre luftinntaket er mye bredere, høyere og utover-orientert. Legg forøvrig merke til at luftinntakets nedre avgrensning er sortlakkert på 63 AMG, mens det på 65 AMG er lakkert i bilens farve.

Også tåkelyktinnrammingene er annerledes utformet, blant annet er de høyere og kraftigere. Og i stedet for ovale tåkelykter, har AMG-variantene fått lykter av den sirkulære typen. Også frontlyktene har en annen fremtoning, fordi lyktinnmaten er mørk.

Paradoksalt nok mangler AMG-variantene "muskelpølser". I stedet er hele den sentrale delen av panseret løftet.

Fire luftutslipp

Når AMG-variantene iakttas fra siden legger man også merke til at disse har egne luftutslipp i forkant av forhjulene. Luftutslippene i bakkant av forhjulene har også en egen identitet. I stedet for haigjeller, har AMG satset på horisontale designelementer, hvorav det midtre danner bakgrunn for den aktuelle AMG-betegnelsen. Ser man nøye etter vil man også legge merke til at AMG-versjonene har mer markerte kanalskjørt.

Fire enderør

AMG-hekken er også relativt særpreget. For det første har AMG-versjonene skikkelige, sortlakkerte diffusorer og fire enderør. For det andre leveres de med en liten hekkspoiler og sotede baklyktglass. I tillegg kommer kraftigere profiler i støtfangerens ytterkanter.

Vellykket?

Vi er blant dem som har hatt store problemer med den nye SL-fronten - og vi er fortsatt ikke sikre på om vi mener at ansiktsløftningen er et fremskritt. Vi har imidlertid opplevd at skepsisen har avtatt for hver gang vi betrakter den nye fronten, noe som tyder på at vi har snakker om design som krever tilvenning. Og dette er et positivt tegn. Vår erfaring er nemlig at bildesign som krever tilvenning har en tendens til å tåle tidens tann bedre enn design som virker umiddelbart tiltalende.

Mange nyheter

Denne ansiktsløftningen innebærer imidlertid mer enn nytt utseende. Blant annet lanseres en helt ny innstegsvariant, SL 280. Samtidig introduseres en helt ny SL 63 AMG og en kraftig oppgradert SL 350. Les mer om motor, kjøreegenskaper og ny teknologi her.

  • Priser og tekniske data for samtlige SL-utgaver finner du her.
  • Store bilder, deriblant bilder av samtlige SL-generasjoner, finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • SL 63 AMG prøvekjørt
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder