Vis mer

Ny "billig" Rolls

Rolls-Royce hadde et godt år i fjor og solgte mer biler enn noen gang. Nå kommer en fjerde modell.

Konseptbilen 100EX var den første konseptbilen som ble vist etter at BMW tok over Rolls-Royce i 2003. Denne bilen ble vist i på bilmessa i Geneve i 2004. Dette var en kabrioletmodell som i dag heter Phantom Drophead Coupe. To år etter kom 101EX. Dette var kupéversjonen som i dag heter Phantom Coupe.

Nå har de tatt frem modellen EX200 som vil bli basis for RR4.

Under utviklingen av en ny Rolls er det viktig å bevare den ekte følelsen av en kompromissløs luksusbil. Det gjelder både valg av materialer, men også design og det umiddelbare inntrykket når man ser en ny bil.

Rolls-Royce, som kanskje er det vanskeligste merket å gjøre moderne, har virkelig fått bevare identiteten sin. Det kan rett og slett synes som om BMW har et talent for erkebritiske merker.

Det samme gjelder Mini, som fortsatt er i BMW-systemet i dag, og dagens Range Rover (som ble utviklet mens BMW eide merket) som ble lansert i 2001.


Eksklusiv

Den nye modellen er en femseters sedan som naturligvis er utstyrt med "selvmordsdører". Det betyr at bakdørene åpnes bakover og ikke fremover som på normale biler.

EX200 er 5,4 meter lang 1,95 meter bred og er motorisert av en ny V12-motor. Det sies ikke noe mer om denne motoren i denne omgangen.

Dekkene har dimensjonen 255/45-20 foran og 285/40-20 bak.

Bilen vises på bilutstillingen i Geneve, og vil være toneangivende for den kommmende modellserien RR4 som kommer på markedet i 2010.