LITEN PLUGG MED PLUGG: Smart av fjerde generasjon er nå ferdig elektrifisert i både to- og firedørsversjon. Rekkevidde for Fortwo (bildet): 160 kilometer etter NEDC-syklusen. Vi vil tippe det i praksis vil si 12 mil pluss/minus i forhold til kjørestil og vær. Det holder fint for de fleste i byen. Foto: Smart
LITEN PLUGG MED PLUGG: Smart av fjerde generasjon er nå ferdig elektrifisert i både to- og firedørsversjon. Rekkevidde for Fortwo (bildet): 160 kilometer etter NEDC-syklusen. Vi vil tippe det i praksis vil si 12 mil pluss/minus i forhold til kjørestil og vær. Det holder fint for de fleste i byen. Foto: SmartVis mer

Smart Electric - liten, men rimelig

Ny, billig elbil

Til godt under 200.000 kan du få en ny Smart-elbil, men du skal ikke behøve mye plass.

Det er bare gått to år siden vi annonserte at elektrisk Smart omsider kom til landet - og nå er allerede neste generasjon på plass. Den kule, lille bybilen lanseres både todørsversjon og den lengre firedørsutgaven.

Elbilsalget holder seg jevnt på et høyt nivå i Norge - ekstremt høyt, hvis vi sammenligner med andre land - og i dag er det meste som tilbys på markedet anvendelige familiebiler som Nissan, med Leaf, var først ute med. Nå har flere også akseptabel rekkevidde for mange flere, som bilen vi kåret til årets bil i fjor høst, Hyundai Ioniq. Og senere i år kommer Opel Ampera-e med sine over 50 mil rekkevidde (offisielt).

ENDELIG ELBIL: Her ser vi firedørsversjonen av Smart, Forfour, i sin helelektriske utgave med batteripakke på 17,6 kWt og oppgitt rekkevidde på 155 kilometer. Den burde være sprek nok med sine 81 hestekrefter og moment på 160 newtonmeter fra start. Foto: Smart Vis mer

Utpreget bybil

Men det mer begrensede behovet for ren urban transport over stort sett korte avstander, er det ingen i dag som er spesialisert på blant bilprodusentene - bortsett fra Smart. Som produsenten ikke har kunnet dy seg for å skrive med liten «s», markedsføringsstunt av en type vi håpet var på vei ut (gjelder også modellnavnene Fortwo og Forfour, som produsenten skriver med liten forbokstav).

Vi kjørte Smart Electric av forrige generasjon så tidlig som sommeren 2010, men det ble aldri noe særlig satsing på den her i landet, før helt på slutten av livssyklusen. Det var imidlertid på den tiden en åpenbaring for oss hvor smidig, praktisk og kjapp en slik bil er i byen - mye mer praktisk enn en vanlig bil dersom det er hovedsaklig personer og mindre gjenstander som skal transporteres.

Men du ser dem altså sjelden her i landet - av forrige generasjon Smart Electric ble det registrert 13 i 2016, 92 i toppåret 2015 og 5 i 2014.

FOR RENERE BYLUFT: Uansett hva man mener om elbil generelt, er det ikke tvil om at utslippsfri kjøring i byen er bra for luftkvaliteten. Det er dermed logisk at bybilen Smart er elektrifisert. Foto: Smart Vis mer

Starter på 170.000

Denne gangen satses det mer seriøst også i elbillandet Norge, og det er nå fjerde generasjon av Smart som blir helelektrisk. Prisene starter på 169.900 kroner, Fortwo og Fourfor, som lanseres i juni, kan bestilles allerede denne uken og får følge av det som blir verdens eneste elektriske cabriolet i juli, med salgsstart i mai.

De er altså dyrere enn trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero, som koster fra mellom 154.000 og 164.000 kroner, men det skal sies at de nevnte tre begynner å dra på årene - de var basert på en allerede moden modell da de ble lansert i 2010.

- Som en del av Daimlers storsatsing på nullutslippsbiler elektrifiseres nå hele modellrekken av bybilen smart. Det er ekstra gledelig at vi i tillegg til Smart Fortwo for første gang kan tilby fire-seteren Smart Forfour med helelektrisk drivlinje, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil i Norge.

BASIC: Smart er en småbil og det synes, men det viktigste er på plass, med betjening av elbilens funksjoner via den midtmonterte berøringsskjermen. Foto: Smart Vis mer

Standard i Norge

Nye smart electric drive kommer med blant annet DAB+ og Active Brake Assist som norsk standard. I tillegg vil bilene få såkalt radarbasert regenerering. Det er et system som gjør at bilen automatisk bremser ned når den følger andre biler i trafikken, for å lade batteriet. Via den nye appen til smarttelefon og desktop kan man følge ladestatus, se hvor bilen befinner seg og aktivere forvarming for å oppnå ønsket temperatur i kupéen før man setter seg i bilen.

Basisdata:

Smart Electric Drive Fortwo Forfour
Batterikapasitet (kWt)17,617,6
Ytelse (kW/hk)60/8160/81
Dreiemoment (Nm)160160
0-100 km/t (sek)11,512,7
Rekkevidde NEDC (km)160155
Toppfart (km/t)130130
Fra kr (eks. lev.)169.900179.900

Les også: