BLIR OGSÅ OPEL: Peugeot 5008 kan bli Opel Activa? Går det som Peugeot-sjefen vil, kommer denne som Opel-SUV i overskuelig fremtid. Foto: Peugeot
BLIR OGSÅ OPEL: Peugeot 5008 kan bli Opel Activa? Går det som Peugeot-sjefen vil, kommer denne som Opel-SUV i overskuelig fremtid. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot, Citroën og Opel blir én

Ny bilgigant under oppseiling

Peugeot-sjef Carlos Tavares: - Vi vil skape en ny europeisk bil-mester

(OPPDATERT): Vi har «visst» det en stund allerede, men nå er det offisielt:

Peugeot kjøper Opel fra General Motors for 18 milliarder kroner (2,2 milliarder euro. Det bekrefter de to selskapene mandag 6. mars.

PSA anskaffer Opel og Vauxhall

FORNØYD: Carlos Tavares er styreformann for den franske bilprodusenten PSA Peugeot Citroen og her ser vi ham  på pressekonferansen den 23. februar der han kunne annonsere rekordfortjeneste for selskapet i 2016. I 2013 var de på randen av konkurs. Foto: REUTERS/Gonzalo Fuentes Vis mer

For å være mer nøyaktig:

Det er Peugeot og Citroëns eierselskap, PSA som kjøper de europeiske merkene til General Motors, Opel og Vauxhall - sistnevnte er navnet på Opels biler i Storbritannia, hvor det ses på som et nasjonalt merke.

1,3 milliarder euro er prisen for bil-aktivitetene mens 0,9 er kjøpesummen PSA sammen med sin bankpartner Paribas legger på bordet for å overta GMs europeiske aktiviteter.

Den nye bilgruppen blir den nest største europeiske bilprodusenten etter Volkswagen. Peugeot-konsernet går derfor forbi sin franske rival Renault i det europeiske markedet der Renault, Nissan og Dacia solgte om lag 2,5 millioner i fjor, mens Peugeot, Opel og Vauxhall solgte cirka 3 millioner, fortsatt langt bak Volkswagen-gruppen med sine 3,9 millioner solgte biler.

Ville ha tysk merke

Det har versert rykter om en slik fusjon mellom de europeiske bilprodusentene i lengre tid, og PSA-sjef Carlos Tavares hadde allerede uttrykt ønsket om å innlemme et tysk bilmerke i gruppen han administrerer for å få et bedre tak på det europeiske markedet.

Allerede i forkant av den endelige avgjørelsen, har fagforeninger både i Tyskland og i Storbritannia uttrykt stor bekymring - Tavares legger ikke skjul på at driften må effektiviseres og har allerede målsatt innsparinger på 15 milliarder kroner frem til 2026.

Til tross for nye og attraktive produkter, har General Motors fortsatt å tape penger på sine europeiske operasjoner gjennom lengre tid med kontinuerlige underskudd de siste 15 årene.

Carlos II

Fornavnet Carlos er tydeligvis et lykkenavn for fransk bilindustri. Først kom Carlos Ghosn og reddet japanske Nissan, for deretter å føre Renault og Nissan sammen i en allianse som i dag er hjertet i et av verdens virkelig store bilkonsern som også inkluderer Autovaz (kjent for Lada-bilene) og bil-virksomheten til Samsung i Korea. Nylig ble også Mitsubishi innlemmet i alliansen.

CARLOS DEN FØRSTE: Toppsjefen i Renault-Nissan-alliansen, Carlos Ghosn, som også nylig ble toppsjef for Mitsubishi da den japanske produsenten ble innlemmet i alliansen.  Foto: REUTERS/Toru Hanai Vis mer

Så kom Carlos Tavares som en reddende engel til Peugeot-Citroën, som var på konkursens rand for bare tre år siden. Han gjorde med energiske grep den privat-eide produsenten lønnsom på kort med rekord-resultater for 2016 som nylig ble offentliggjort - et overskudd på hele 2,15 milliarder euro (19 milliarder kroner). Opp med 80 prosent fra året før.

Opel-importøren ikke bekymret

Til bransjenettstedet bilnytt.no (betaltjeneste), sier administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge den 6. mars, at han ikke kjenner alle detaljene ennå, men at han ikke tror det vil ha noen direkte konsekvens for Opel i Norge.

- Jeg tror dette blir en fin revitalisering av Opel, sier Jessen til bransjenettstedet.

Les også: