Ny Bentley Continental Flying Spur

Potens og eleganse: En britisk (?) salong i over 300 km/t!

Ny Bentley Continental Flying Spur

  1. Store bilder


Så vidt et år etter at Bentley begynte å levere sin Continental GT kupé, presenterer datterselskapet av Volkswagen-gruppen en ny modell, luksus-sedanen (Bentley reserverer Limousine-begrepet for Arnage), Continental Flying Spur. Betegnelsen dukket opp i 1957 som navnet på en fire-dørs variant av den tidens R-type Continental.

Den nye modellen, som er en 4-dørs søstermodell til kupéen, vil supplere Bentleys modellutvalg ved å posisjonere seg som en konkurrent til toppmodellene fra Mercedes, BMW og Audi, mens den dyrere og håndbygde Bentley Arnage har som oppgave å ivareta merkets eksklusive image i selskap med Maybach og Rolls-Royce Phantom. Bentley-sjef Franz-Josef Paefgen forklarer på en enkel måte forskjellen i markedsposisjonering: ”Arbeider man i en av de store hovedstedene vil man kunne regne med å se en Continental Flying Spur noen ganger hver måned; en Arnage kun noen ganger i året.”

Ytelse: Mer enn tilstrekkelig

Flying Spur deler teknologi med GT-kupéen, og det gir først og fremst supersportsbil-lignende ytelses-karakteristika takket være den gedigne 6-liters W-12 motoren med to turboladere som produserer 560 hester. Denne velristede (men ikke omrørte) cocktailen gir muligheten til å kjøre fra førerkortet sitt på motorvei på noen få sekunder. Med en topphastighet oppgitt til 305 km/t og omlag fem sekunder til 100 fra stillestående, kan man hente frem den gamle Rolls-Royce-floskelen, ”ytelser: Tilstrekkelige”, og forsterke den.

Maksimalt dreiemoment, sannsynligvis de samme 653 newtonmeter som i Continental GT, er tilgjengelig allerede fra 1600 omdreininger i minuttet.

Firehjulsdrift hjelper til å gjøre de tilgjengelige kreftene mer effektivt anvendelige. Kraftoverføringen skjer gjennom en 6-trinns ZF gearkasse med Tiptronic-funksjon (manuell sjalting).

Stil: Tilbakeholden eleganse

Stilmessig er Flying Spur umiskjennelig en Bentley. Målsetningen har vært ”tilbakeholden eleganse” kombinert med uttrykt sportslighet – en diskret påminnelse om Bentleys prestisjefylte historie på racerbanen. Interiøret kjennetegnes av høykvalitets skinn og treverk, kromringer rundt instrumentene og mer generelt, tross introduksjon av en viss grad av tysk nøktern presisjon, noe som kan minne om en oppdatert engelsk gentleman-klubb…

Kunden kan velge enten en fireseters konfigurasjon med midtkonsoll mellom to elektrisk regulerbare bakseter, eller et klassisk baksete i full bredde. Tidligere siterte Franz-Josef Paefgen hevder at kunden vil få all den teknologien han vil ønske eller behøve. Ingen liste over ekstrautstyr; alt er inkludert, deriblant fire soners klimakontroll og et avansert informasjons- og underholdningssystem.


Bentley-merket har i løpet av de siste tolv månedene tjent inn flere hundre millioner kroner for VW-gruppen takket være Continental GT. Denne nye modellen er klart en satsning på å styrke denne tendensen. Salget vil komme i gang i løpet av våren, men kun de forutseende personer som forlengst har bestilt og betalt forskudd, kan regne med å få levert sitt eksemplar i inneværende år.

Store bilder av Flying Spur

  • Alle Genevè-nyhetene
  • Her finner du mer Bentley-stoff:

  • Nyheter
  • Spionbilder