Ny Audi Allroad til sommeren

Neste generasjon Audi Allroad skal kapre kundene som synes den ordinære A6 blir for sivilisert - men at Q7 blir for voldsom.

Bildet er manipulert Vis mer

Ny Audi Allroad til sommeren

  1. Store bilder
Spion-bilde Vis mer


Dagens Audi Allroad, som ble introdusert i 2000, har vært et fint alternativ for den som ønsket god fremkommelighet - men som syntes en luksus-SUV ble for stor og brautende. Siden lanseringen av nye Audi A6 har imidlertid Allroad mistet mye av glansen. Dagens Allroad er nemlig basert på den utgåtte A6 og er i tillegg en av bare to Audi-modeller som mangler Audis nye trapes-grill (den andre er TT). Derfor er det på høy tid at Allroad får sin etterfølger.

Konseptbilen vist for et år siden

Faste DinSide-lesere fikk muligens med seg at Audi allerede i januar 2005 i Detroit viste frem en konseptbil ved navn Allroad quattro Concept. Denne bilen var først og fremst preget av en voldsomt dominerende grill og kraftige - men ifølge bildene - lakkerte hjulbuer.

Ikke oppsiktsvekkende

Audi Allroad quattro Concept Vis mer


De manipulerte bildene vi nå har mottatt fra vår samarbeidspartner Automedia, viser en mer diskret bil. Samtidig er bilen røffere, i den forstand at hjulbuene er i matt, sort plast. Dette bekreftes av spionbildet.

Automedias manipulerte bilde viser også en sølvfarvet skliplate under nedre luftinntak. Men bortsett fra disse detaljene minner bilen egentlig svært mye om en ordinær A6 stasjonsvogn.

Luftfjæring

Neste generasjon Allroad vil i likhet med dagens utgave kun bli tilgjengelig som stasjonsvogn, eller Avant, som det heter på Audi-språket. Også motorene vil høyst sannsynlig bli hentet fra A6-paletten. Vi regner med at Allroad minimum vil bli tilgjengelig med en 4,2-liters bensinmotor og en 3,0-liters diesel. Firehjulsdrift er en selvfølge i denne bilen, og Automedia regner med at også neste generasjon får luftfjæring og automatisk nivåkontroll.

Dyr

Audi Allroad quattro Concept Vis mer


Fordi Allroad er basert på nye A6, vil den bli både lang, bred og tung. Firehjulsdrift, luftfjæring, høyt utstyrsnivå og store motorer vil også bidra til at bilen vil bli kostbar her i landet. Utgående Allroad markedsføres ikke lenger aktivt i Norge, men hadde en startpris på nærmere 700.000 kroner da den var i salg.

  • Store Allroad-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder