A6 Allroad har lagt på seg noen få millimeter sammenlignet med A6 Avant og måler 494 centimeter i lengden Foto: Audi
A6 Allroad har lagt på seg noen få millimeter sammenlignet med A6 Avant og måler 494 centimeter i lengden Foto: AudiVis mer

Ny Audi A6 Allroad

Ny A6 betyr ny Allroad. Nå er tredje generasjon av den trendsettende stasjonsvognen med offroad-preg klar.

Stadig flere følger etter, men Audi var blant de første til å terrengtilpasse en stasjonsvogn. I og med at en ny generasjon A6 Avant nylig ble klar, er det derfor ingen overraskelse at en ny versjon av Allroad kommer nå.

Audi har i dag Allroad-varianter basert på både A4 og A6, men det er altså storebror det nå dreier seg om.

Som før er de største modifikasjonene at karosseriet er hevet og utstyrt med en rekke beskyttelseselementer på kritiske punkter som frontspoileren og ved kanalene på sidene. I tillegg er firehjulsdrift og luftfjæring med høyderegulering standard.

Takler dårligere vei

Til sammen gjør dette at A6 Allroad blir et hakk eller to mer egnet til å forsere litt røffe veier. I utgangspunktet er bilen 60 millimeter høyere enn vanlige A6 Avant. I tillegg gir luftfjæringen mulighet til å heve bilen opptil 45 millimeter i lavere hastigheter, noe som vil komme godt med på dårlig brøytede hytteveier og lignende. En nedstigningskontroll er også en fordel når bratte og glatte kneiker skal kjøres ned. Den sørger for å holde hastigheten mellom 10 og 20 kilometer i timen.

Justerbar

I høyere hastigheter senkes bilen med 15 millimeter. Dessuten gjør Audi Drive Select at du kan justere blant annet fjæring, girkasse, gassrespons, styring og den valgfrie differensialbremsen på bakakselen, avhengig av kjøreforhold og humør. Differensialbremsen hjelper til med å kontinuerlig fordelere kreftene mellom de to bakhjulene for best grep og balanse.

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
A6 Allroad har lagt på seg noen få millimeter sammenlignet med A6 Avant og måler 494 centimeter i lengden Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi



Innvendig er ting stort sett som i vanlige A6 Avant, men enkelte detaljer som fargevalg og logoer sladrer om at dette er en litt mer spesiell utgave. For de som er opptatt av teknologi, blir det en hel haug med avanserte systemer tilgjengelige i denne bilen. Blant annet snakker vi da om trådløst nettverk i bilen, navigasjon basert på Google Earth, Google Street View og web-radio.

Fire motorer

Fire motorer blir tilgjengelige i første omgang, alle med seks sylindre.

De tre dieselmotorene er nok mest aktuelle i Norge, og har alle utgangspunkt i en 3,0-liter. Effekten skiller imidlertid en del, og ligger på henholdsvis 204, 245 og 313 hestekrefter, med dreiemoment på 450, 580 og 650 newtonmeter.

Den svakeste versjonen bruker minst og klarer seg med 0,61 liter og 159 gram CO2. Den sterkeste varianten på sin side kan imponere med en 0-100-tid på 5,6 sekunder. Denne får en åttetrinns automatkasse. Samtlige andre motorer får dobbelkløtsjkassen S-tronic.

En bensinvariant finnes også, men vi tipper den blir et sjeldent syn med sine 310 hester og 440 newtonmeter. Den skal bruke 0,89 liter bensin (CO2 ikke oppgitt) og klare 0-100 på 5,9 sekunder.

Klar til sommeren

A6 Allroad kommer til Norge i mai eller juni, men prisene er ennå ikke klare. De nærmeste konkurrentene blir på mange måter Volvo XC70 og faktisk Peugeot 508 RXH. Mercedes og BMW sitter ennå på gjerdet i denne sammenheng.