Ny Audi A4 stasjonsvogn

Ny Audi A4 kommer til Norge i mai.

«Svært lettkjørt i byen, og stabil i høy fart»


Som nevnt tirsdag regnet vi med at Audi A4 stasjonsvogn ikke var langt unna. At det kun var snakk om en dag før vi fikk tidspunktet presentert, var tettere enn vi trodde.

Den nye A4 stasjonsvogn er 4,7 meter lang, og er dermed i nærheten av hva vi kan kalle en stor stasjonsvogn. Den er også 12 centimeter lengre enn utgående A4 stasjonsvogn. Dagens BMW 3-serie stasjonsvogn er 4,52 meter lang, og nye Mercedes C-klasse stasjonsvogn er 4,60 meter lang.

Bytte bil? Sjekk hva bilen din er verdt

Bagasjerommet rommer maksimalt 1.430 liter, men i normal konfigurasjon rommer bagasjerommet 490 liter. De to nevnte konkurrentene, BMW og Mercedes, rommer henholdsvis 460 og 485 liter.

Bakseteryggen i Audi er delt i forholdet 40/60 og kan også levers med lasteluke for lange gjenstander.

5 Motorer

Vis mer

Ny Audi A4 stasjonsvogn

  1. Store bilder
Vis mer


A4 stasjonsvogn vil først bli lansert med to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Minste dieselmotor er en toliter med 143 hestekrefter og 320 newtonmeter. Den sterkere tolliteren har 170 hestekrefter og 350 newtonmeter. 0 til 100 går unna på henholdsvis 9,7 og 8,6 sekunder.

I tillegg kommer 3.0 TDI med 240 hestekrefter og 500 newtonmeter. Den gjør 0 til 100 på 6,3 sekunder.

På bensinsiden blir oppstartsmodellen en 1.8 TFSI med 160 hestekrefter og 250 newtonmeter. 0 til 100 på denne bilen er 8,9 sekunder. Bensinfolket kan også glede seg over en 3,2-liter med 265 hestekrefter og 330 newtonmeter. 0 til 100 med denne motoren presteres på 6,4 sekunder.

Girkasser

Manuelle girkasser er utgangspunktet på alle motorer. 3.2 bensin kan leveres med automatkasse (Automat på 3.0 TDI kommer senere). 1.8 TFSI og 2.0 TDI kan leveres med trinnløs girkasse (Multitronic).

Se store bilder her

3.2 bensin og 3.0 diesel har firehjulsdrift som standard utstyr. Firehjulsdriften på A4 er basert på en Torsen-differensial, og leverer i utgangpunktet 40 prosent til forhjulene og 60 prosent bak.

Aktiv styring

A4 blir nå også tydeligvis tilgjengelig med noe som høres som det samme som BMW har. Nemlig variabelt styreutslag på hjulene etter hvilken fart du holder. Det vil si liten fart gir mye styreutslag og høy fart gir lavt styreutslag. Vi regner med at effekten blir den samme som hos BMW. Svært lettkjørt i byen, og stabil i høy fart.

Som ren nytelse kan A4 nå også leveres med et Bang & Olufsen stereoanlegg med 505 watt forsterker og 14 høyttalere.

Se seks andre biler vi venter på

Pris og lansering

I forhold til sedan vil A4 stasjonsvogn koste 20-25.000 kroner mer. Det vil si at både 2.0 TDI med 143 hestekrefter og 1.8 TFSI med 160 hestekrefter vil starte på rundt 375-380.000 kroner. Bilen kommer til Norge i mai.

F2008012_A4_Avant_s (mov 5 877 kB)


Store bilder av Audi A4 stasjonsvogn finner du her.