Audi med kompakt sedan. Foto: Audi
Audi med kompakt sedan. Foto: AudiVis mer

Ny Audi A3-variant

For første gang kommer den også som sedan. Mercedes CLA blir dermed ikke alene.

Sedaner i kompaktklassen har generelt ikke vært veldig populært i Norge i senere år, men nå ser det ut til at det skjer mer i dette segmentet enn vanlig. I den mer eksklusive enden kommer Audi A3 sedan til. Dette blir først og fremst en konkurrent til Mercedes CLA,, selv om CLA nok er hakket mer kupépreget.

At en slik variant kommer nå er ikke spesielt overraskende. Audi har tidligere vist fram et A3 sedan-konsept, i tillegg til at dette, tross labre salgstall i Norge, faktisk er verdens største bilsegment.

Større enn Sportback

A3 sedan er en tredje karosserivariant av nye A3. Her hjemme er det nok Sportback-utgaven som kommer til å selge best, ettersom det sannsynligvis er den mest praktiske. A3 sedan er imidlertid rundt 15 centimeter lengre, og har tross alt et bagasjerom på 425 liter - 45 liter mer enn Sportback. Samtidig må den leve med begrensningene et sedankarosseri gir, med manglende mulighet til å laste i høyden og mindre fleksibilitet for store gjenstander.

Prøvekjørt: A3 Sportback

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Audi med kompakt sedan. Foto: Audi
Foto: Audi
S3 Foto: Audi
S3 Foto: Audi
S3 Foto: Audi
S3 Foto: Audi
S3 Foto: Audi
Foto: Audi


Bredere og lavere

A3 er også 11 millimeter bredere og 9 millimeter lavere, hvilket skal understreke at profilen er litt mer sportslig og luksuriøs fremfor praktisk. Dette underbygges av detaljer som litt bredere hjulbuer og en litt brattere linje som stiger opp fra kanalene ved forhjulene. Det er også unike detaljer blant annet ved panseret, støtfangerne og selve hekken naturligvis. Blant annet sitter det en slags spoilerleppe bakerst på bagasjelokket.

Motorer

Tre motorer blir i første omgang tilgjengelige til A3 sedan. Dieselalternativet er en 2,0-liter som gir 150 hester og 320 newtonmeter. Med denne motoren gjør A3 sedan 0-100 kilometer i timen på 8,7 sekunder og topper 220 kilometer i timen. Forbruket er 0,41 liter og CO2-utslippet er 108 gram.

Trippeltest: A3 mot V40 og A-klasse

På bensinsiden finner vi en 1,4-liter og en 1,8-liter, begge med turbo. Minstemann har i tillegg sylinderkutt som gjør at den ved lav belastning kan gå på bare to sylindre. Makseffekten er 140 hestekrefter og dreiemomentet ligger på 250 newtonmeter. Dette er godt nok til å klare 0-100 på 8,4 sekunder, med en toppfart på 213 kilometer i timen. Forbruket er 0,47 liter og CO2-utslippet 109 gram.

S3 Foto: Audi
S3 Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi


1.8 TFSI gir 180 hestekrefter, men har samme maksimale dreiemoment som lillebror 1.4 TFSI, altså 250 newtonmeter. Her går 0-100 kilometer i timen på raske 7,3 sekunder, og toppfarten er 235 kilometer i timen. Forbruket er 0,56 liter per mil, og CO2-utslippet ligger på 129 gram per kilometer.

S3

I tillegg er det varslet at motorutvalget vil øke etter hvert. Først ut er S3 sedan, som kommer om få måneder senere (se fotoalbum). Den har en to-liters turbomotor på hele 300 hestekrefter og 380 newtonmeter. Det gir en 0-100-tid ned mot 4,9 sekunder og en toppfart som er begrenset til 250 kilometer i timen. Samtidig ligger forbruket ned mot 0,69 liter per mil, med 159 tilhørende gram CO2. Dette blir en klar konkurrent til Mercedes CLA 45 AMG, og bilen har naturligvis firehjulsdrift.

Audi A3 sedan kommer på det europeiske markedet mot slutten av sommeren, og til Norge i september. Det åpnes for bestilling i juli. Prisene er ikke klare, men det blir neppe store forskjeller sammenlignet med de andre utgavene av A3. Med 140-hesteren begynner vanlige A3 på litt under 300.000 kroner.