<b>NEDGANG:</b>  Taxinæringen sliter med å holde tritt om Uber gjøres helt lovlig. Mange mener de henger etter på utviklingen.  Foto: NTB SCANPIX
NEDGANG: Taxinæringen sliter med å holde tritt om Uber gjøres helt lovlig. Mange mener de henger etter på utviklingen. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Ny app ønsker å samle alle taxiselskaper under ett

Vil ta opp kampen mot Uber for det norske markedet.

Inntil hele taxinæringen er med blir det ikke helt som å bestille en Uber hvor du kan bestille, følge bilen og betale med mobilen.

Men med appen Mivai som ble lansert tidligere i år, kan du se en estimert pris for turen du ønsker, samt hvilket selskap som utfører den forholdsvis billigst.

Foreløpig kan du ikke betale med mobilen, men om alle taxiselskapene lar seg overbevise av appen, skal det kunne skape god konkurranse mot Uber.

- Prisene er litt vanskelige å kalkulere, men vi har tatt utgangspunkt i startpriser, kilometerpriser og fastpriser. Estimatene er basert på taxikalkulatorens estimater som er utviklet av Norges Taxiforbund, sier Roberth Vestbø i Gomobile AS, som har utviklet appen.

LES OGSÅ: Er det forbudt å kjøre med denne mannen?

Ønsker å betale med mobilen

Brukerne av Uber har allerede blitt vant til å betale med mobilen, dette er noe Mivai også ønsker å få gjennomført på sikt.

TAR OPP KAMPEN Mivai skal nå ta opp kampen mot Ubers app (bildet) på for å rettferdiggjøre og modernisere Norges taxinæring. Foto: NTB SCANPIX / AFP Vis mer


- Betalingsløsningen er allerede prioritert inn i løpet av utviklingen av appen, men da trengs et sammarbeid med taxiselskapene også. Får vi til en avtale der, er ikke dette langt unna.

- Når vi får optimalisert appen vil kundene raskt oppleve at pris og ventetid vil variere fra selskap til selskap. Som regel skiller det seg bare noen kroner selskapene i mellom, vi tror kundene da vil velge raskeste i stedet for billigste løsning. Da vil de også raskt se at det i mange tilfeller er billigere alternativer enn Uber, hevder Vestbø.

LES OGSÅ: Taxi-fix tilbys også flere steder i landet.

Hva skjer videre med Uber?

Så gjenstår det å se om den nye appen vil lykkes. Og hva som skjer i debatten om hvorvidt Uber er lovlig i Norge, som har pågått i lang tid.

Dinside har fulgt utviklingen, og for en måned siden var det få sjåfører som logget på som følge av at flere sjåfører var blitt avskiltet og anmeldt for piratkjøring.

Tidligere denne uken var en ny Ubersjåfør i retten, siktet for å drive pirattaxi-virksomhet.

Retten fant UberPOP-sjåføren ikke skyldig, og mente sjåføren ikke kunne dømmes etter dagens lov, melder Osloby.no.

Bilen sjåføren kjørte ble i oktober avskiltet og fratatt førerkortet, føreren fikk også en bot på 9600 kroner.

Denne nektet han å vedta og slik havnet saken i retten, hvor sjåføren altså ble frifunnet.

Oslo tingrett mente det å motta oppdrag via Uber-appen ikke er det samme som å tilby transport til allmenheten på offentlig sted.