Ny AMG-versting

Det er heftige saker som er på vei inn under panseret på R-klasse, en V8-motor som sørger for 510 hestekrefter uten hjelp av verken turbo eller kompressor.

Ny AMG-versting

  1. Store bilder!
Motoren plassert i ML 63 AMG. Vis mer


Selv om dette er en utstillingsbil Mercedes-Benz kaller Vision R 63 AMG, er det ikke særlig tvil om at det er 6,3-literen som er det sannsynlige valget når AMG hoster opp sin produksjonsklare variant av R-klasse.

520 centimeter

Vision R 63 AMG som vises på Frankfurt-utstillingen er basert på den lange versjonen av R-klasse. På samme utstilling skal den korte versjonen premierevises. Det kan nok tenkes at en titanium grå bil på 21-tommers felger vil stjele litt av premiereshowet.

Bak det enorme felgene skjuler det seg oppgraderte AMG-bremser, og med dekk i dimensjonen 265/40-21 kjennes det godt ved full oppbremsing fra den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t. Med firehjulsdrift og fast fordeling 60/40 skal denne seksseteren klare 0-100 km/t på rundt fem sekunder.

Deler med M-klasse

Det er mange fellestrekk mellom R-klasse og nye M-klasse, og for sistnevnte er allerede en AMG-versjon med denne motoren presentert. Den skal settes i produksjon til våren, og er en virkelig maktdemonstrasjon fra Mercedes-Benz. ML 63 AMG gjør nemlig et effekthopp på over 160 hestekrefter fra forrige generasjons ML 55 AMG, og setter med det alle konkurrentene i SUV-klassen ettertrykkelig på plass.

Det er en litt spesiell motor som AMG har utviklet denne gangen, vanligvis har de nøyd seg med å trimme opp vanlige motorer fra Mercedes-Benz med enten turbo eller kompressor. Denne gangen har de utviklet en 6,3-liter fra bunnen av, og 510 hestekrefter og 630 Nm kommer som et resultat av det voldsomme slagvolumet.

Store bilder av Vision R 63 AMG.

Mer om den spesielle motoren finner du i denne artikkelen.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder