Ny A6: Innertier fra Audi

Vi synes oppriktig synd på dem som har kjøpt Audi A6 den siste tiden. For sammenlignet med nye A6 blir den utgående modellen bare en blek skygge.


MILANO (DinSide Motor): Nye Audi A6 har nemlig vokst i flere betydninger av ordet. For det første har bilen rent fysisk blitt mye større. Nye Audi A6 er hele 492 centimeter lang, 12 centimeter lengre enn sin forgjenger. Samtidig har den vokst med 6 cm i bredden, og har kommet opp i hele 186 centimeter. Dermed er ikke bare andre generasjon A6 større enn sin forgjenger - den er i tillegg blitt større enn både BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Og avstanden opp til storebror A8, som er 505 cm lang og 189 cm bred, har blitt dramatisk mindre.

God plass

Den økte utvendige størrelsen betyr ikke bare at nye A6 utstråler tyngde og verdighet, men har selvsagt også resultert i bedre plass, ikke minst for baksetepassasjerene. I tillegg er bagasjerommet gedigent. Du finner ikke mange sedaner som kan skilte med et dypere bagasjerom enn nye A6.

Oppsiktsvekkende grill

Men A6 har altså vokst i flere betydninger av ordet. Også utseendemessig går den utenpå sin forgjenger. Den mest oppsiktsvekkende endringen er den enorme og særdeles ubeskjedne grillen. Dette luftinntaket, som omkransens av en tykk kromlist, er enormt høyt og dominerer mer enn en tredel av bilens front. Dermed er det ikke lenger tvil om at den todelte grillen, som i noen år har vært Audis varemerke, kun var et mellomstadie på veien til noe helt nytt. Den nye trapes-formede grillen vil sannsynligvis bli Audis viktigste kjennetegn det nærmest tiåret.

Harmoni ...


Den nye grillen er det mest påfallende ved nye A6, men ikke det eneste designelementet som fortjener omtale. Vi mener nemlig Audi har klart å utvikle en bil som utstråler både kraft og styrke - samtidig som den signaliserer harmoni og balanse.

Hvilke enkeltelementer som er sterkest medvirkende til å skape de ulike inntrykkene er vanskelig å si. Men den slakt buede taklinjen, den høye vinduslinjen, det lange panseret og den korte hekken er uten tvil faktorer som fremmer harmoni. Fraværet av dør- og støtfangerlister skaper store, rene flater og virker i samme retning.

... og styrke

Den dominerende fronten, den kraftige profilen i bakstøtfangeren og de synlige eksosrørene derimot, utstråler styrke. Og den svakt skrånende profilen som skjærer gjennom nedre del av dørene, bidrar til å skape en følelse av en bil som står på spranget.

En bevisst bruk av kromlister bidrar til å ivareta eksklusiviteten. Blant annet omkranses sidevinduene av dette materialet, mens en kraftig kromlist binder de lave baklyktene sammen.

Forsiktige skritt


Design vil alltid være emne for diskusjon, men vi synes Audi har lyktes igjen, akkurat som de lyktes med A4, A8 og A3. I motsetning til BMW, som snur opp/ned på vante forestillinger, har Audi gått mer forsiktig til verks. Som Mercedes-Benz har også Audi tatt ett steg av gangen og dermed forberedt potensielle kunder på hva som vil komme. Audi har nå funnet et designspråk som gir merket en klar identitet. Det nye designspråket er spennende nok til at Audi ikke risikerer å bli oppfattet som kjedelig, men ikke så revolusjonerende at man risikerer å støte fra seg kunder.

Det mest interessante med nye Audi A6 er utstyrsnivå og priser, som er svært konkurransedyktige sammenlignet med konkurrentene. Men før vi gyver løs på prisene, tar vi en titt på motoralternativene.